Sonic Acts presenteert voor het eerst zijn Academy, een platform dat artistiek onderzoek moet aanwakkeren. Van 26 tot en met 28 februari vind je het festival op diverse locaties in Amsterdam: de opening is op vrijdag in het Stedelijk Museum, op zaterdag moet je in Paradiso zijn voor optredens en performances. GC-redacteur Maarten Schermer stelde een mix samen die je door het festival gidst.
Deze monumentale zaterdagavond begint met meeslepende audiovisuele performances. Met meer dan 20 DJ’s en live optredens start het programma ’s avonds en gaat door tot in de vroege uurtjes, alles van experimentele film tot zware bassen en dance sets door internationale DJ’s en producers zoals Janus, NON, Endless, Staycore, Knives en Progress Bar komen aan bod. Elektronische muziek gevoed door R&B, kuduro, grime, reggaeton, techno, kizomba en field recordings kan je verwachten. Het programma werd samengesteld in samenwerking met Viral Radio en in real-time, wanneer de line up intuïtief gestalte krijgt door van de ene artiest naar de volgende te klikken terwijl je een groot bord muziek krijgt voorgeschoteld. De curatoren van Sonic Acts, Geon Kiers en Juha van ’t Zelfde, beschrijven het proces: “Vroeger ontdekten we nieuwe artiesten via Boomkat of door forensisch labels te filteren op discogs.com, nu brengen we de dag door met surfen op Soundcloud, de ene keer aan de hand van het automatische aanbevelingenalgoritme, dan weer door zelf in het konijnenhol te rollen langs bekende en onbekende profielen. Af en toe volgen we een link naar een extern domein, zoals Instagram, Twitter en Bandcamp, om nog meer verloren te lopen in de hogedrukgebieden van het sociale netwerkweer. Het afstemmen van de algoritmes om de zoekresultaten te verfijnen is een dankbare vorm van onderzoek. Uiteindelijk komt het allemaal neer op het beluisteren van veel muziek en onderweg criteria formuleren. Het gaat er allemaal nogal intuïtief aan toe, en heel sociaal: jij luistert niet alleen naar je eigen oordeel; tegelijkertijd informeer je je ook door naar anderen te luisteren, ofwel rechtstreeks ofwel indirect bij volmacht van de algoritmes.”