Kunstencentrum STUK neemt met het jaarlijkse Artefact festival weer de Leuvens binnenstad in. Het thema van Artefact 2016 is ‘Up in the Air’, een zoektocht naar de poëtische, politieke en economische parameters die onze verhouding tot het luchtruim bepalen. Naast een flinke dosis beeldkunst is er ook het muzikale luik met het Artefact Music Festival. Van 9 tot en met 21 februari in en rond het STUK. Gilke Vanuytsel en Joeri Thiry gidsen je in een rotvaart doorheen het programma:
“Met zijn project AAT (Advanced Abstract Trance) dissecteert Lorenzo Senni de zogenaamde euforische ‘buildup’ uit de nineties rave en trance en schrikt hij het publiek op met krachtige strobo’s en CO2-kanonnen. Hiele wordt vaak vergeleken met Aphex Twin zijn eclectische drum ‘n’ bass gaat alle kanten uit. Eveneens ‘back to the future’ gaan we met Hantrax. Han Swolfs geeft een verkwikkende boost aan de late 80s- en 90s-revival. We horen invloeden uit EBM, Robert Schumann, 70s-eroticasoundtracks en old school hip hop en een vleugje Sinksenfoor. De Brit Oscar Powell behoort tot die pool van artiesten wiens muziek een stijl an sich is. Hij mixt moderne club muziek genadeloos met no wave en post-punk en speelt zijn eerste liveset België. FIS’ amorfe en ambigue klankenpalet met een abstracte drum is doordrongen met zware basstexturen. Brusselaar Sagat toont dat elektronica heel warm en smeuïg kan klinken. Samuel Kerridge koppelt met Fatal Light Attraction kille techno aan een live codingsysteem. Shapednoise brengt een allesverscheurende mashup van grindcore en techno. De Genste band Kiss the Anus of A Black Cat zorgt voor een driehoeksverhouding tussen darkwave, post-punk en industrial. Ambientlegende William Basinksi brengt geen donkere, melancholische ambient, maar bouwt als geen ander een Hitchcockiaanse spanning op die des te meer ontzag opwekt. De Belgische band Amatorksi is een uniek exemplaar en dit eigenzinnige gezelschap houdt ogen en oren open waardoor zijn muzikale identiteit telkens een nieuwe vorm aanneemt. Ansatz der Maschine keert terug met een nieuw album en een ambachtelijke aanpak. Christina Vantzou neemt het publiek met haar album N°3 op een een onaardse en mysterieuze tocht. Dronemeister Rafael Anton Irisarri zorgt met A Fragile Geography een oefening in maximaal minimalisme. John Bence uit Bristol is een jonge klassiek opgeleide muzikant met een onbegrensde fantasie die nu zijn weg baant binnen de elektronische muziek.”