De vier sleuteltermen van de moderne ervaring zijn sentimentaliteit, belevenis, invoeling en shock. Aan de vier sleuteltemen moet de kick worden toegevoegd. Het is deze constatering die de aanleiding vormt voor het boek Archeologie van de kick van de Belgische filosoof Lieven de Cauter. De auteur is verbonden aan de KU Leuven en het Berlage Instituut te Rotterdam. Andere werken van zijn hand zijn De capsulaire beschaving (2004) en Heterotopia and the City (2008). Het boek Archeologie van de kick werd al gepubliceerd in 1995. In de nieuwe uitgave zijn drie teksten toegevoegd en één weggelaten (die over art deco). In Archeologie van de kick stelt De Cauter dat de moderne mens voortdurend op zoek is naar steeds sterkere en steeds afwisselendere prikkels. Die prikkels krijgt hij door zich te storten in een maalstroom aan belevenissen: tijdens ontdekkingstochten, avonturen, in erotiek, toerisme, sport, in snelheidsmachines, verdovende middelen, relaties, zelfontplooiing, therapie en consumptie. Het bijzondere aan die belevenissen is dat de ervaringen zich steeds meer isoleren van wat we nog vanzelfsprekend vinden. Zo ook de kick. De kick is volgens De Cauter namelijk de beleving van het doel op zichzelf. In zijn zoektocht naar de moderne ervaring van de kick maakt hij uitstapjes naar terreinen die je minder snel zou verwachten: de pornografie (een minder geslaagd essay over een van de grootste entertainmentsectoren), sport (de ontdekking van het skiën), en frivoliteit (over het steeds opnieuw vastleggen van een vorm van orde). Ondanks dat het woord ‘kick’ allang uit de mode is, zoals De Cauter pas opmerkt in de epiloog, blijft Archeologie van de kick nog steeds een belevenis om te lezen.
Meer info
Lieven De Cauter (2009), Archeologie van de kick. Over moderne ervaringshonger. Nijmegen: Vantilt.