Het heeft lang geduurd, de klok tikte en de kerktoren sloeg halfzeven, maar met Kreng heeft deze vlakte aan de Noordzee de evenknie van Machinefabriek gevonden. Pepijn Caudron heet de zoon van God en net als Rutger Zuydervelt beheerst hij de kunde om de titels van zijn nummers het aura van een fabel mee te geven. ‘Miranda’s Onrustige Slaap’, ‘Nerveuze Man’ of ‘Na De Sex’. Alle macht aan de verbeelding en aan het vakmanschap. Caudron heeft een druk palmares op zijn naam staan. Als acteur maakte hij de laatste jaren furore en als muzikant levert hij met ‘’L’Autopsie Phénoménale De Dieu’ een overtuigend debuut af op Miasmah. Een keurmerk van goede smaak. ‘L’Autopsie … ‘ is een verzamelplaat die er geen is. Caudron bracht de muziek die hij maakte voor diverse theaterproducties samen en wist ze te versmelten tot een verbluffend coherent geheel. Met enkel een sampler, een rijk gevulde platenkast en tonnen creativiteit zorgt de Antwerpenaar voor één van de revelaties van 2009. Caudron flirt met de stilte, zijn eeuwige minnares zo lijkt het wel, pikt ideeën uit de soundscores van vergeten meesterwerken – ‘Kolussus’ is veertig jaar film noir gebald in vier minuten – pastorale free jazz en drones die hij fileert en verknipt. Het is hoogseizoen. Dit land is in crisis, er is een lichtpunt aan de horizon. Ik loop over van weemoed en ben vol van bewondering. (www.myspace.com/krengmusic)(pds)