Klank&Komma is een zesdaags schrijflab waarin cultuurjournalisten, essayisten en creative writers onder leiding van auteur en audioregisseur Renée van Marissing op zoek gaan naar hun eigen schrijfstem in een kritiek van klank.
Klank – niet per se muziek – die kleuren, vormen, texturen, ideeën en gevoelens kan aannemen. De ervaring van klank is extreem persoonlijk: klank vertelt je niet waar het over gaat, waar je aan moet denken of wat je moet voelen. Alles mag. Klank wil niets van de luisteraar, maar kan alles worden.
Hoe schrijf je dan over klank? In Klank&Komma onderzoeken we deze vraag door te luisteren naar uiteenlopende klankwerelden tijdens concerten en werksessies, door te luisteren, schrijven en lezen onder leiding van Renée van Marissing (shortlist Libris Literatuurprijs 2022). In zes dagen werken we toe naar persoonlijke essays die dit nog onbeschreven terrein verkennen. De resultaten worden gepubliceerd bij Gonzo (circus).
Programma
Het lab beslaat drie weekends komend najaar waarin we telkens in twee dagen een spannende en constructieve combinatie maken van studiosessies, schrijflessen en concertbezoeken bij de aangesloten podiumpartners Paviljoen Ongehoorde Muziek, Willem Twee Studio’s en November Music. Studiosessies en concerten dienen als basismateriaal waarover essays geschreven worden.
– WEEKEND 1: op 22 & 23 oktober zijn we bij Het Concreet in Tilburg, met op dag 1 een kennismaking en een studiosessie rondom klank door componisten Mathijs Leeuwis & Mathijn den Duijf, op dag 2 volgt een eerste schrijfles van Renée.
– WEEKEND 2: op 5 & 6 november zijn we te gast bij festival voor hedendaagse muziek November Music, en ontdekken we de geluidsstudio van Willem Twee Studio’s in ’s-Hertogenbosch.
– WEEKEND 3: op 19 & 20 november maken we een excursie naar het Klankenbos in Pelt en brengen we een bezoek aan Paviljoen Ongehoorde Muziek in Eindhoven voor een lezing over geluidskunst. Op de laatste dag keren we terug naar Tilburg voor de afronding en presentatie van de essays.
Kosten
Deze cursusreeks is een initiatief van Het Concreet en Domein voor Kunstkritiek i.s.m. Gonzo (circus). Financieel mogelijk gemaakt door Het Concreet vanuit het Impulsgeldenprogramma van Kunstloc Brabant. Podiumpartners zijn Paviljoen Ongehoorde Muziek, Willem Twee Studio’s en November Music. Deelnemers betalen een bescheiden bijdrage van €200,- (ex. btw) voor het hele lesprogramma: 3 weekends en 6 bijeenkomsten o.l.v. Renée van Marissing, inclusief studiosessies met de componisten Mathijs Leeuwis & Mathijn den Duijf, lezing en begeleiding bij Paviljoen Ongehoorde Muziek, Willem Twee Studio’s en toegang tot concerten tijdens November Music, koffie, een diner en vijf dagen lunch. Kosten voor reizen, avondmaaltijden en een eventuele overnachting in ’s Hertogenbosch zijn voor de deelnemer.
Aanmelden
Deelnemers zijn professionele schrijvers – critici, essayisten, creative writers – uit Nederland en Vlaanderen met een interesse in hedendaagse muziek en met een open houding naar elkaar, bereid om naar elkaar te luisteren en feedback te geven. We streven naar een groepssamenstelling van schrijvers met verschillende achtergronden (literatuur, film, beeldende- en podiumkunst, filosofie) om de klankwereld zo breed mogelijk te kunnen ontdekken en te beschrijven.
Meld je vóór 20 juli aan door een korte motivatie, een CV en een tekst van jouw hand – vorm naar keuze, bijv. essay, blog, recensie – te sturen naar labcoördinator Dirk Verhoeven: info@dirkverhoeven.com. Het Domein & Het Concreet selecteren de deelnemers op experimenteerzin en tekstkwaliteit. Alle inzenders krijgen afzonderlijk bericht.
Met Klank&Komma streven Het Concreet, Domein voor Kunstkritiek en Gonzo (circus) naar een muziekjournalistiek die aansluit op het hedendaagse domein van klankexperiment.
Kijk voor meer informatie op www.domeinvoorkunstkritiek.nl.