Voor de Amerikaanse alternatieve rockers van Nothing lijkt het onmogelijk om werk en het woelige privé-leven gescheiden te houden. Ondanks alles heisa blijft Palermo een opgewekte man, die ons skype-uurtje volpraat terwijl hij zich in de bergen van Pennsylvania voorbereidt op de tour die hen naar Europa bracht de afgelopen maand en waar ze op 15 oktober hun tour afsluiten in Paradiso.
Bij de release van hun debuut ‘Guilty of Everything’ werd er gefocust op de vroegere gevangenisstraf van frontman Domenic Palermo (zang & gitaar), terwijl opvolger ‘Tired of Tomorrow’ ook geplaagd werd door de nodige problemen. “Deze opnames verliepen iets anders dan we gewend waren van vorige sessies, omdat het de eerste keer was dat we echt maanden aan een stuk konden werken en wonen in de studio. Ik heb nog nooit zo veel tijd gehad om aan muziek te werken als voor ‘Tired of Tomorrow’. We wisten trouwens ook al goed hoe Will (producer Will Yip, ft) werkte omdat hij onze split-ep met Whirr heeft opgenomen. Als we even alle zijdelingse problemen vergeten, kan ik zeggen dat het opnameproces zelf nog nooit zo fijn is geweest,”
Moe
De opnames verliepen echter niet helemaal zoals gepland. Palermo werd na een optreden vorig jaar in Oakland aangevallen en belandde met enkele zware verwondingen in het ziekenhuis.“We hadden de demo’s al klaar voor we vorig jaar mei op tour vertrokken met Merchandise en Cloakroom, zodat we ze tijdens de trip opnieuw konden beluisteren en aanpassen. Maar toen was er het incident in Oakland waardoor heel dat plan in het water viel. Alle nummers kregen plots een heel andere vibe tijdens die herstelperiode, en daarom hebben we later in de studio aanpassingen doorgevoerd. Dat kadert ook in het idee dat we met Nothing altijd vooruitgang willen boeken. Ik was niet meer dezelfde na het incident, en de nummers dus ook niet. Hetzelfde geldt overigens voor de omschrijving van ons genre. We proberen ons niet te profileren als een shoegaze- of punkband, maar we werken altijd naar datgene waarvan we denken dat het ‘ons’ geluid is.”
De titel ‘Tired of Tomorrow’ is een meer dan accurate beschrijving van hoe hij zich op het moment dat het interview plaatsvond, voelde. “Die titel heb ik niet zo lang na ‘Guilty of Everything’ al verzonnen. Uiteraard is het gevoel dat de titel uitdraagt er altijd wel geweest, en alle nonsens van de afgelopen jaren heeft er zeker voor gezorgd dat je ‘Tired of Tomorrow’ soms letterlijk mag interpreteren.”
Moeder
Omdat de nummers zo persoonlijk zijn, is het voor Palermo soms moeilijk om bepaalde nummers te spelen. “Of ik een nummer iedere avond kan spelen, hangt echt af van de staat waarin ik me die avond bevind. We herhalen onze muziek elke dag tot het punt waarop we ons robots voelen, en toch zijn er van die momenten waarop ik een bepaald nummer intenser beleef. Dat kan te maken hebben met een gesprek dat ik eerder had of de hoeveelheid alcohol die ik heb geconsumeerd, maar soms herinner je je de inhoud achter het automatisme van het optreden. ‘Endlessly’ van onze eerste plaat is zo’n nummer. Zeker wanneer we in Philadelphia spelen en mijn moeder komt kijken, dan moet ik moeite doen om haar niet aan te kijken tijdens dat nummer, want dan voel ik die brok in mijn keel.”
Hoewel hij in verschillende interviews al liet uitschijnen dat hij het leven in Philadelphia maar miserabel vindt, wordt hij nog steeds aangetrokken door de stad. “Ik woon momenteel in New York, maar ik pendel veel heen en weer tussen beide steden. Ik blijf zolang in New York tot ik het zat ben, en hetzelfde met Philly. Ik voel me nergens voor lange tijd comfortabel. Zo vond ik Los Angeles een fantastische stad, tot ik besloot erheen te verhuizen. Het is nog steeds de slechtste beslissing die ik ooit maakte.”
Pennsylvania
Om zich mentaal en fysiek op te laden op te laden voor zijn tournee vertrok Palermo op de geplande dag van het interview plots naar de bergen van Pennsylvania. Na heel wat over en weer mailen kregen we hem te pakken, al valt het absoluut te begrijpen waarom hij zich even afzonderde. Touren door de Verenigde Staten valt hem redelijk zwaar tegenwoordig, maar naar de tour in Europa kijkt hij erg uit. “Wanneer je voor de zoveelste keer dezelfde steden, clubs en ellenlange wegen aandoet, raak je het echt wel beu. Als ik nu denk aan de autoritten van twaalf uur die eraan zitten te komen, word ik al misselijk. Toen ik vroeger in hardcorebands speelde had ik een hekel aan Europa omdat het zo ver van huis is, maar tegenwoordig voel ik het tegenovergestelde. Ik heb meer zin om in het najaar naar Europa te trekken, dan door de Verenigde Staten.”
Palermo heeft al verschillende manier geprobeerd om ermee om te gaan, waarvan er geen enkele ooit heeft gewerkt. “Er zijn tours geweest waarbij ik iedere avond dronken werd, terwijl ik een andere keer gezonder wilde leven en me dan maar gewoon constant miserabel voelde. Ik heb me ook al eens afgezonderd met mijn hoofdtelefoon, zonder tegen iemand te praten. Je hebt uiteenlopende opties, al moeten we gewoon onder ogen zien dat dit de manier is waarop wij ons geld verdienen. We hebben een plaat gemaakt waarin we geloven, en dus moeten we ons best doen om hem voor te stellen aan het publiek.”
En het blijft moeilijk. “Op dit moment is het een last om ermee bezig te zijn, maar drie jaar geleden droomde ik ervan om te stoppen met werken en me fulltime op de band te storten. Ik denk dat het dus vooral neerkomt op de mens die in het algemeen nooit tevreden is met wat hij doet. Ik haat het om het zo te zeggen, maar ik probeer mezelf er geregeld aan te herinneren hoe veel geluk we hebben om op deze manier onze kost te verdienen.”
Transparant
Ondanks de intense muziek en het depressieve imago van de band, proberen Palermo en zijn collega’s zo transparant mogelijk te zijn voor de fans. Het incident in Oakland ging gepaard met foto’s uit het ziekenhuis, en ook de labelproblemen rond ‘Tired of Tomorrow’ kwamen uitgebreid aan bod in een online documentaire. De plaat zou aanvankelijk uitkomen op Collect Records van voormalig Thursday-frontman Geoff Rickly, maar nadat de miljonair die het onafhankelijke label sponsorde Martin Shkreli bleek te zijn, besloot Nothing terug te keren naar Relapse Records. Palermo wilde namelijk niets te maken hebben met deze bestuurder van Turing Pharmaceuticals, het bedrijf dat vorig jaar in opspraak kwam toen het de prijs van een veelgebruikt aids-medicijn extreem opvoerde.
“Persoonlijk probeer ik zo weinig mogelijk uit te weiden over die nonsens, maar anderen uit onze omgeving vinden het belangrijk dat mensen het verhaal kennen. Het is ook moeilijk om de hoeveelheid aan problemen tijdens de opnames te negeren, en ‘Tired of Tomorrow’ loopt uiteindelijk parallel met zijn ontstaansgeschiedenis.”
Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. Het bevalt Palermo heel goed om terug bij het Relapse-label te zitten.“Ze hebben heel veel moeite gedaan om ons project op zo’n korte termijn vorm te geven, en om te voldoen aan al mijn behoeftes. Ik heb zelden zo’n professionele mensen ontmoet in de muziekbusiness.”
Zelf houdt hij zich liefst zo ver mogelijk weg van de muziekindustrie. “Met Nothing hebben we een zeer selecte groep fans die zich erg betrokken voelt bij wat we doen. Dat heeft veel te maken met het feit dat ik erg opensta voor mensen die moeite doen om onze kunst te volgen en te begrijpen. Zoiets is erg flatterend, en ik probeer zo veel mogelijk mensen te helpen. Als een minderjarige mij laat weten dat hij of zij niet binnenkomt in een show, kan ik soms wel regelen dat ze een doos merchandise mee naar binnen slepen zodat ze zogezegd bij de bandcrew horen. Ik geloof niet in het imago van de mythische, getroebleerde artiest dat sommige bands creëren. Zolang iedereen respectvol blijft, zal ik moeite doen om mensen te bereiken.”