Interview: Maikel Deekman

Diaspora en spreadsheets

De Surinaams-Nederlandse kunstenaar Maikel Deekman (1971) verwerkt in zijn oeuvre een groot aantal verwijzingen naar zijn interculturele achtergrond. Daarvoor verdiepte hij zich in de Afrikaanse diaspora en westerse technologie. ‘In de Afrikaanse diaspora is het belangrijk dat je verbonden bent met je voorouders. Zij leven weliswaar in mij voort, maar ik wist weinig van ze. Waar interesseerden zij zich eigenlijk voor? Wat maakten ze? Hoewel mijn DNA voor zeventig procent Afrikaans is, wist ik weinig van de geschiedenis van het continent. Hoe kun je je als persoon en als kunstenaar dan ontwikkelen?’, zo vroeg Deekman zich af in gesprek met Maarten Buser. Tot 15 oktober is een installatie van hem te zien bij het Nederlandse ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Den Haag). Lees meer over zijn werk in onze nieuwste editie.
Maikel Deekman - ‘Digital Patchwork Framed Mamjo Installation (DPFMI)’, 2021

De Surinaams-Nederlandse kunstenaar Maikel Deekman (1971) verwerkt in zijn oeuvre een groot aantal verwijzingen naar zijn interculturele achtergrond. Daarvoor verdiepte hij zich in de Afrikaanse diaspora en westerse technologie. ‘In de Afrikaanse diaspora is het belangrijk dat je verbonden bent met je voorouders. Zij leven weliswaar in mij voort, maar ik wist weinig van ze. Waar interesseerden zij zich eigenlijk voor? Wat maakten ze? Hoewel mijn DNA voor zeventig procent Afrikaans is, wist ik weinig van de geschiedenis van het continent. Hoe kun je je als persoon en als kunstenaar dan ontwikkelen?’, zo vroeg Deekman zich af in gesprek met Maarten Buser. Tot 15 oktober is een installatie van hem te zien bij het Nederlandse ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Den Haag). Lees meer over zijn werk in onze nieuwste editie.

Meer lezen? Abonneer je of log hier in.

Dit artikel verscheen eerder in GC #183

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!