Gérard Hourbette, componist en artistiek leider van Art Zoyd, is begin mei op 64-jarige leeftijd overleden. Met bassist en cellist Thierry Zaboïtzeff werd hij in 1971 lid van de groep, die gevestigd is in het Franse Valenciennes.
Hourbette had een klassieke opleiding als violist, Zaboïtzeff was autodidact. Wat ze gemeen hadden was een liefde voor sciencefiction en horror. Gezamenlijk gaven ze de groep een nieuw gezicht: een duistere mengeling van kamermuziek en rock. Een mijlpaal in dat oeuvre was de dubbelaar Phase IV, verschenen op het label Recommended Records van voormalig Henry Cow-drummer Chris Cutler. Het betekende de internationale doorbraak van de groep. Vanaf 1990 ging Art Zoyd zich toeleggen op het begeleiden van stille films als Nosferatu, Faust en Metropolis; het geluid werd meer elektronisch.
Hourbette zette het werk voort, nadat Zaboïtzeff de groep in 1997 verliet. Onder zijn leiding werd Art Zoyd een instituut met verschillende onderdelen: een opnamestudio, een plaats voor workshops en stages. Bovendien konden ook anderen, onder wie Kasper T. Toeplitz, onder de vlag van de groep componeren en opnemen. Terwijl Hourbette muziek bleef schrijven, dwong een voortschrijdende arthritis hem te stoppen met vioolspelen. Hoe ziek hij was, bleek vorig jaar op de dvd van het reünie-concert van de groep in het omvangrijke retrospectief ‘Art Zoyd 44 ½ Live + Unreleased Works’. Hourbette zat verscholen achter een uitgebreide verzameling elektronische apparatuur, en kwam bij het slotapplaus eindelijk tevoorschijn, in een rolstoel. Een paar maanden voor zijn overlijden verscheen nog de vijfdelige cd-set Phase V, een verwijzing naar die monumentale dubbel-lp. Hourbette beschouwde dit album als een nieuwe mijlpaal, een nieuw vertrekpunt. Het is ook zijn eindstation geworden.
Art Zoyd