THEOMANIA: De naïve toekomstpop van Neustadt

Het broeit in Düsseldorf. Met Salon Des Amateurs heeft de stad weer een plek die dient als middelpunt van de lokale cultuurscene. Elke avond komt er een bonte mengeling van studenten, kunstenaars, muzikanten en cultureel ondernemers bij elkaar om samen bier te drinken en te luisteren naar popmuziek. En die komt uit de stad zelf.

Platenlabels als Themes For Great Cities en het inmiddels naar Berlijn verhuisde Italic brengen al jaren vooral lokaal talent uit. Vooral het eerste label speelt een belangrijke rol in de lokale cultuurscene. De platen – uitgebracht op vinyl, in fraai ontworpen hoes en in beperkte oplage – zijn steevast uitverkocht.

c6dv7kvh.j31 Voorbeeld van zo’n snel uitverkochte plaat? ‘Drohgebärden’ van Neustadt. In 2011 uitgekomen bij Themes For Great Cities, in samenwerking met galerie annex platenwinkel annex kunstwerkplaats Slowboy, en al snel niet meer te krijgen. Begin dit jaar verzorgde Italic – dat inmiddels door onder andere het succes van die andere Düsseldorfse sensatie Stabil Elite een aardige bekendheid geniet – de heruitgave. Op cd en muziekplatforms als Simfy, Spotify en Deezer. De band zag ik eind vorig jaar in Salon Des Amateurs. Van een optreden in de klassieke zin van het woord was geen sprake. Naar klassiek Düsseldorfs recept mengt het duo Mirko Podkowik en Lukas Heerich popcultuur met kunst. Düsseldorf is een van de weinige plekken het onderscheid tussen hoge en lage cultuur al in de jaren zeventig van de vorige eeuw werden geslecht. Kraftwerk, Der Plan, Andreas Dorau, Neu!, La Düsseldorf en later Kreidler husselden alles door elkaar. Neustadt is wat dat betreft een duidelijk exponent van de stad: hun optredens hadden net zo goed performances kunnen zijn. De installaties die ze bouwen om hun muziek live te laten horen zijn pop én kunst. Past overigens prima bij de sfeer in Salon Des Amateurs waar professoren en docenten van de kunstacademie plaatjes draaien terwijl studenten dansen en bier drinken. Enfin, niet alleen hippe bedoening daar in hartje Düsseldorf maar vooral een verademing in een cultuurwereld die over het algemeen toch stukken minder tolerant is dan pakweg vijftien jaar geleden.

Wijst het nieuwe Düsseldorf de weg? Misschien. Neustadt is in ieder geval net zo opwindend als Stabil Elite en Harmonious Thelonious, twee andere recente exponenten van de bloeiende popscene in de stad. Voor Podkowik en Heerich, studenten aan de lokale kunstacademie, is beeld net zo belangrijk als muziek. Beide doen verlangen naar een lang vervlogen tijd. Of eigenlijk naar een tijd die misschien nooit echt bestaan heeft: die van een afstandelijke, mysterieuze esthetiek waarbij het geloof in een positieve toekomst wordt verpakt in een extatische mengeling van synthesizer-melodieën, drogerende bas-lijnen en strakke drumpatronen. Ergens tussen Kraftwerk, Neu! en La Düsseldorf in, eigenlijk. Al is het agressieve optimisme van Palais Schaumburg ook nooit weg. Toch: de essentie van Neustadt zit ‘m in die soms door (Duitstalige) fluisterzang omfloerste dromerige melodieën. ‘Drohgebärden’ ademt de futuristische sfeer van de jaren zeventig, van een tijd waarin de mogelijkheden nog onbeperkt zijn. Wie goed luistert hoort bij Neustadt dat die droom inmiddels is aangevreten. Beste voorbeeld? Het onheilspellende ‘Geleit’ dat ergens tussen La Düsseldorf en Boards Of Canada inzit. Prachtig naïeve toekomstpop die perfect past bij het nieuwe Düsseldorf.

‘Drohgebärden’ van Neustadt verscheen bij Themes For Great Cities en is heruitgebracht door Italic. Het album is te beluisteren via Spotify.

Neustadt from ITALIC Recordings on Vimeo.

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!