Ook Groot-Brittannië is op 21 februari bij Listen To This vertegenwoordigd in Amsterdam, met Londenaar Oliver Barrett, alias Petrels. Hij zal er zijn nieuwste album ‘Mima’ presenteren – dat toevallig ook die dag wordt gerealesed – en bij die feestelijke gelegenheid ook een dj-set brengen. Nico Kennes sprak met hem.
Vergankelijkheid
De titel van zijn vorige plaat ‘Onkalo’ verwijst naar een opslagplaats die het nucleaire afval van alle inwoners van Finland moet herbergen voor de komende honderdduizend jaar. “Ik zag onlangs een documentaire genaamd ‘Into Eternity’, die dezelfde problematiek behandelt. Op de plaat staat ook de vraag centraal of de mensheid erin zal slagen om sowieso nog lang voort te blijven bestaan.” ‘Onkalo’ was de tweede conceptplaat die Oliver uitbrengt als Petrels. Haar voorganger – de onuitspreekbare ‘Haeligewielle’ – is gebaseerd op het verhaal van een zekere William Walker. “Dat was een duiker, die in 1912 de ingeving kreeg om volledig op eigen houtje de funderingen van de kathedraal van Winchester te verstevigen. Een buitengewone onderneming als je het mij vraagt. Pure Sisyphus-arbeid natuurlijk, want dat gebouw ging sowieso ooit verzakken. Door die futiele taak toch uit te voeren steekt hij eigenlijk voor eventjes de draak met vergankelijkheid. Dat vind ik wel inspirerend.”
Daarnaast bracht Barrett nog een aantal ep’s en singles uit (‘Wat Tyler’, ‘All Things in Common’ en ‘[BOLT]’), werkte hij samen met Savannahs en Ben Gaymer & Max Bondi, en maakte twee releases op eigen naam. Ondertussen is er alweer een derde album in aantocht. “Ik heb de masters voor die nieuwe plaat nog maar net binnengebracht bij Denovali Records.” De release van ‘Mima’ vindt enkele dagen voor Listen To This plaats – verwacht dus een primeur. Het wordt opnieuw een conceptplaat, maar dan wel een stuk minder gefocust dan de twee voorgaande.
Naast het produceren van eigen werk maakt Petrels ook geregeld remixes van andere bands. “Zo was ik onlangs op tournee met The Samuel Jackson Five – een van de weinige bands die ik gemakkelijk twee weken aan een stuk elke dag opnieuw live zou kunnen bekijken – en hebben we contact gehouden.” Daaruit is ‘Slow Entropy’ ontstaan, wat verwijst naar het nummer ‘Low Entropy’ van hun laatste, titelloze plaat. “Ik herwerk alleen muziek die qua stijl niet te nauw aansluit bij wat ik met Petrels doe. Op die manier blijft het interessant.”
Telepathie
De manier waarop Barrett muziek maakt is sowieso niet bepaald alledaags. “Over het algemeen heb ik wel een idee over het soort nummer dat ik wil maken. Het komt dan voort uit iets dat ik ergens heb gelezen, of uit een zin die ik in mijn hoofd heb. Vaak kom ik dan uit op iets totaal anders dan wat ik voor ogen had, maar dat maakt het juist leuk.” Eind augustus speelde Petrels trouwens nog op de Feeërieën in het Brusselse Warandepark, waar hij alleen maar goede herinneringen aan heeft overgehouden. “Ik wist op voorhand niet goed wat ik moest verwachten; ik dacht dat ik vooral mensen ging irriteren die rustig in het park wilden hangen. Toch kwam er behoorlijk wat volk opdagen, waaronder waarschijnlijk heel wat mensen die nooit naar een van mijn betaalde optreden zouden komen. Bovendien gebeurde er echt iets ongelooflijks: net toen ik geluid begon te maken vloog er een grote zwerm vogels op, om daarna weer neer te strijken in een boom. Het klonk exact hetzelfde als het geluid dat ik produceerde; ik denk dat ik onbewust met hen aan het communiceren was.”
Nu is het natuurlijk vooral uitkijken naar zijn show met Jóhannsson. “Ik houd erg van zijn arrangement. Hij kan van een heel banaal (historisch) tafereel iets mythisch maken. Ik koester zeker ontzag voor de man, dus ik ben benieuwd hoe het zal zijn.” Daarin staat hij zeker niet alleen. Aftellen naar 21 februari dus.
SELECTIEVE DISCOGRAFIE
Onkalo (Denovali, 2013)
Haeligewielle (Denovali, 2011)
Info
21 februari 2014 | Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam | muziekgebouw.nl
Listen To This is een reeks concertavonden die een mix van pop, elektronica en moderne gecomponeerde muziek bieden. Listen To This breekt met het onderscheid tussen genres, tussen club en concertzaal. Naast het hoofdprogramma is er telkens een pre- en afterprogramma op het Foyerdeck met groots uitzicht over het IJ, met optredens, dj’s en interviews. Het pre- en afterprogramma wordt op 21 februari samengesteld door Gonzo (circus) en voor en na het programma draaien de Gonzo (circus) deejay.
Volg ons op Facebook of Twitter voor meer informatie.