Voor de laatste Gonzo (circus) schreef Dimitri Vossen een artikel over hiphop. In het kader van dat verhaal maakte collega Mattias Baertsoen een mixtape over hiphop producer/rapper/dj Madlib.
“Wie op zoek gaat naar de beste hiphopproducer van rond de eeuwwisseling, komt automatisch bij J Dilla terecht. Na zijn overlijden, trad zijn kameraad Madlib steeds vaker op het voorplan. Als Jaylib bracht het duo eind 2003 het indrukwekkende ‘Champion Sound’ uit, en amper een jaar later stak Madlib samen met MF Doom de klassieker ‘Madvillainy’ ineen. Samen vormen deze twee albums een uniek tweeluik dat een nieuwe, frisse en creatieve wind lieten waaien door het hiphoplandschap dat stilaan aan het verschralen was; de hoogdagen van kwaliteitslabels Definitive Jux en Rawkus Records waren voorbij en er was nood aan boeiende hiphop. Stones Throw, het creatieve huis rond J Dilla en Madlib, wierp zich op als verlosser. Het aantal kwalitatief hoogstaande releases waar Madlib een hand in had, nam toe en de lijst met artiesten met wie hij sindsdien samenwerkte, is eindeloos. Maar veel liever dan zichzelf protserig op de borst te slaan, vond Madlib zichzelf meermaals opnieuw uit. Zo stortte hij zich op elektromuziek als DJ Rels en verkende de jazz als Yesterday’s New Quintet. Kortom, een man van vele aliassen, met een gedurfde aanpak en een overvloed aan branie en inventiviteit als constante.”