De helft van 2013 is al weer om. Tijd voor een overzicht. Wat haalt het misschien wel tot het jaarlijstje? Vandaag: Maarten Schermer.
“Of 2013 een goed platenjaar gaat worden moet nog blijken, maar tijdens de eerste zes maanden hebben we toch een hoop mooie dingen gehoord, waarvan hier een kleine dwarsdoorsnede. Zes jaar werkte Matthew Cooper aan ‘Nightmare Ending’ en maakte daarmee het meest complete Eluvium-album tot op heden (recensie in het aanstaande nummer van de Gonzo (Circus)). Van de golvende ambient/drone-tracks op de plaat hier de mooiste en met ‘Warm’ ook meteen de best passende titel.”
“Na een dwalende plaat met krautrock-jams stelt Grumbling Fur order op zaken op hun tweede album: een fantastische verzameling psychedelische (synth)popliedjes en experimenten, in gelijke delen This Heat, ‘Another Green World’ en Depeche Mode. In september op Incubate (en recensie in GC#116)! Als kleine jongen rommelde Karl O’Konnor a.k.a. Regis en Sandra Electronics blijkbaar ook al met ritmeboxen, getuige ‘Her Needs’; wave met een industrieel tintje die ook vandaag gemaakt had kunnen zijn (wat dat over het heden zegt laten we maar even in het midden).”
“Wire verloor gitarist van het eerste uur Bruce Gilbert, kreeg er een verse voor terug, recyclede de nummers van ‘Document And Eyewitness’, hun meest anarchistische album, en klinkt als… Wire. Lees de recensie in GC#115 en zie ze live in september in Brussel, en oktober in Utrecht. Na het succes van ‘Badlands’ is Alex Zhang Hungtai a.k.a. Dirty Beaches nu terug met de twee-in-een lp ‘Drifters / Love Is The Devil’, waarop hij op de eerste helft weer ijzersterke lo-fi rhythm-and-blues liedjes in botsing met Suicide laat horen.”
“Robert Beatty maakt als Three Legged Race een uitstapje de ruimte in, weg van de noise van het Hair Police-moederschip. “De synth-solo in het titelnummer is als een eenzame serenade in de woestijnen van Venus,” schreef ondergetekende in GC#114, en probeert sindsdien een ticket te boeken. Dichter bij de grond zit het Italiaanse Lussuria wiens cassette-drieluik ‘American Babylon’ terecht recent werd heruitgegeven door Hospital Productions. Dreigend, donkere ambient die naadloos aansluit op Paul Jebanasams ‘Rites’. Jebanasam is baas van het Subtext label (Emptyset, Roly Porter), dat de relatie tussen industriële elektronica en modern klassiek onderzoekt. Zo ook op het grootse en dreigende ‘Rites’. Minstens zo groot is Barn Owls magistrale vijfde album ‘V’ (met beats! nou ja…) dat collega (nt) in GC#115 benoemde als “absoluut jaarlijstmateriaal,” iets waar we volmondig mee instemmen. Wijds, meeslepend, schitterend.”
“Ook na het afronden van hun ‘Totem’-cyclus zijn de Master Musicians Of Bukkake nog immer onderweg door vreemde contreien ver westelijk van Arabië, met de verhalen van Jorge Luis Borges als gids. Behouden vaart! Dichter bij huis, in Istanbul, opereert Serhat Köksal’s langlopende multimedia-project 2/5 BZ. ‘Kill Freedoomsday Before It Kills You’ maakte hij voor de speciale editie van Mind The Gap #100, ‘We Demand The Future Of Music’. The Knife bleek zeven jaar na ‘Silent Shout’ alle verwachtingen te omzeilen en hun eigen toekomst te hebben bedacht op ‘Shaking The Habitual’. Love it or hate it… Ook King Midas Sound verdeelt de kampen: na de emotionele dub van ‘Waiting For You…’ is ‘Aaroo’ opeens een joekel van een meezinger (!) die meer met shoegaze dan dub op heeft. Later dit jaar volgt het tweede album en – hopelijk – een tour.”
“Als afscheidsschot het laatste nummer van de laatste plaat op Hydra Head – ooit. Na bijna 20 jaar viel het doek voor Aaron Turners label, waarop naast werk van zijn eigen Isis, platen van onder meer Sunn O))), Jesu, Neurosis en Tilburgs beste, Nihill verschenen. En van Prurient dus, Dominick Fernows power electronics-project, dat in september acte de présence zal geven op Incubate. Wij zien u daar, mogelijk met oordoppen, hopelijk met zomers weer en hoe dan ook met goede zin.”
Mixcloud Monday: Maarten Schermer – Gonzo (circus) by Gonzocircus on Mixcloud