Van 5 tot en met 7 oktober vindt in Newcastle het TUSK Festival plaats, een festival voor vernieuwende muziek. John Stevens doet de PR van TUSK en stelde een mixtape samen met de acts van de komende editie. Lee Etherington is organisator van Tusk en vertelt hieronder wat over het festival.
Waarom heb je voor deze artiesten gekozen?
Ik denk dat dit een goed overzicht geeft van wat je kunt verwachten in het TUSK weekend. De line-up is zo gevarieerd dat de mixtape altijd heel divers was geworden. Welke tien artiesten we ook hadden gekozen voor de tape. We willen de line-up zo eclectisch hebben als onze eigen smaak, en we zijn blij dat dat ons ook dit jaar weer is gelukt.
Wat voor soort artiesten treden op tijdens TUSK?
Noise rock, drone, psychedelia, alt-techno, weird folk – Ik weet niet of labels als deze handig zijn om te begrijpen wat een artiest doet. We hebben de neiging om meer geïnteresseerd te zijn in mensen die niet in hokjes passen – je zou Fushitsusha een rockband kunnen noemen en Gate een drone-band, maar dat gaat over over de diepte van wat ze doen. Wij houden niet van acts met formules, en dat laat onze line-up duidelijk zien, denk ik.
Op welke artiest ben je het meest trots dat die op TUSK staat?
Wij hebben eigenlijk geen hoofdacts op TUSK – ik weet dat het een cliché is maar we proberen een line-up samen te stellen die een diverse mix is die een goede eenheid is. Dus geen hiërarchie van hoofdact en mindere acts. Niet vervelend bedoeld naar andere festivals maar we willen echt proberen een line-up te creëren die werkt als een perfecte mixtape. Er waren een paar acts die we wilde hebben op het festival, maar we besloten die toch niet te programmeren omdat ze de balans van de line-up in z’n geheel verschoven; bij iedere act bekijken we wat het effect ervan is op de rest van de line-up en dus op het weekend.
We zijn heel blij met het programma van het weekend: dit jaar hebben we een groot filmprogramma in elkaar gezet met Has van Jazzfinger en Joe van Posset. Tom Bugs heeft een workshop synthesizer bouwen, Cath & Phil Tyler en Vicky Langan doen een Sacred Harp sessie. Derek Walmsley interviewt Hieroglyphic Being en Graham Lambkin. Het wordt geweldig. En we hebben artiesten uit Nieuw Zeeland, Japan, België, Noorwegen, de VS, Ierland, Groot-Brittannië, en dat is niet slecht voor een klein festival in het noord-oosten van Engeland.
Hoe zou je het TUSK festival beschrijven?
Ha ha – het kleinste festival met de grootste line-up! Het soort festival dat in 10 minuten zou uitverkopen aan twee keer zoveel mensen als het in Londen zou zijn. Maar we houden van Newcastle en willen iedereen laten weten wat voor geweldige plek dit is en het eeuwen oude vooroordeel weghalen van de hoofdstad, in ieder geval voor een weekend. Men denkt altijd dat avontuurlijke dingen in Londen moeten zijn, en zogenaamde nationale organisaties plaatsen zich daar en gaan daar niet meer weg. We zijn expres in het noord-oosten gaan zitten en we denken dat mensen die naar TUSK komen een betere deal krijgen doordat we hier zitten. Het is zo gemakkelijk om hier te komen, het is goedkoper en minder druk dan in Londen. Bovendien kun je hier lopend de hele stad door. We vinden ook de Star & Shadow als podium geweldig: daar is de muziek recht in je gezicht, waar je ook staat. Plus het heeft een filmzaal en wordt volledig gerund door vrijwilligers. De line-up bestaat voornamelijk uit artiesten die bijna nooit optreden, en dat is heel bijzonder voor het publiek. TUSK is dit jaar aangekleed door Fritz Welch met installaties en interventies. Dus ja, we hebben er heel veel zin in!