26 tot en met 28 september vindt weer het jaarlijkse Bozar Electronic Arts Festival plaats in Brussel. Onze Katrien Schuermans maakte alvast een mixtape, met uitgebreide uitleg over het festival.
“Groot versus klein. Elektronische acts die flirten met een popstatus versus de reuzen die de underground telkens opnieuw in rep en roer zetten. Terwijl Moderat bij iedereen bekend is, is Regis enkel bij de vloerstompers een geregistreerde naam. Bozar Electronic Arts Festival is gegroeid in lef en durf. Terwijl het festival vorig jaar nog akelige gelijkenissen toonde met het gelijktijdig in Den Haag plaatsvindende TodaysArt, heeft de editie van 2013, op papier althans, de kroon gestolen.”
“Ik wilde een mixcloud maken die een persoonlijke selectie van het festival moest worden. Maar in plaats van zomaar wat platen van Regis, Moderat of Kreng naast elkaar te plaatsen, vond ik het spannender nieuw, ander of ouder werk te zoeken van de aanwezige artiesten. Openen doet Jon Hopkins met het breekstuk van ‘Infinity’: ‘Abandon Window’, het moment waarop Jon Hopkins zich als danceproducer terugtrekt om met een breekbaar pianostuk het tweede deel van zijn plaat aan te kondigen. Op BEAF zal hij ook het publiek betoveren met zijn piano in plaats van de beats. Ook Kreng treedt in deze mix aan met een piano. Ook omdat hij tijdens BEAF niet in zijn gewone doen is, net zoals dat ‘And In The Morning’, binnenkort als 7” verschijnt, een formaat dat je nauwelijks Kreng-waardig acht. En toch lukt het hem weer in slechts 2 minuten een klankenwereld open te stellen. Een die wordt voorafgegaan door het onbekende Ss/S. Achter dit acroniem gaat Silent Servant schuil, in samenwerking met Svreca. De bijhorende ep ‘Sicario De Dios’ is een kleine drones-collectie die onderbroken wordt daar reguliere, langere technoritmes. De keuze voor het betere beukwerk viel op de Regis’ klassieker ‘Unnatural Selection’ van Regis. Het nummer verscheen origineel in 2000 op ‘Gayscene’, een split-ep samen met Female. Zie je de puzzelstukjes vallen? De mix sleurt je heen en weer in genres en ritmes, net zoals je drie dagen lang in het Bozar-gebouw heen en weer gesleurd wordt door klanken. Brokken experiment versus loeiharde techno. Geen idee wat Lee Gamble of Helm zullen doen. Terwijl Gamble liever inspiratie zoekt in de plek waar hij draaien moet, levert Helm binnenkort een nieuwe ep af bij PAN. Vorig jaar nog knisperde en kreunde hij. Dit jaar? De verlichting valt in met Moderat. Even adem happen en dan weer compleet verdwijnen in Regis en de zijnen. Minder oud is ‘Blinding Horses’, bij Vatican Shadow mocht hij zijn zegje doen in ‘Church Of All Images’ en als Concrete Fence staat hij, sinds kort, samen met Russell Haswell op de payroll bij PAN. Labelbaas Bill Kouligas komt waarschijnlijk plaatjes draaien. Een van de nieuwste ep’s op PAN is ‘Prototype’ van het gelegenheidsduo Black Sites (Helena Hauff en F#X). Van Black Sites ga je later niet veel horen, Helena Hauff echter werkt zich naarstig op als nieuwste technokoningin. Een naam die al maanden op ons lijstje staat aangevinkt, is Pye Corner Audio. Met zijn dosis kosmische beats en arpeggio’s ook de meest vreemde eend in de bijt. Hij wordt geruggesteund door Cybotron, een zoveelste alterego voor Juan Atkins. Hij zal op BEAF samen met Moritz Von Oswald zijn ‘Borderland’-plaat brengen. Ik geef toe, die plaat heeft nog steeds geen draaibeurt gehad. Daarom dus ‘Cosmic Raindance’. Ook omdat Juan Atkins, net zoals Regis, een oude rot is die te veel muziek gemaakt heeft om zomaar te negeren. Even stilstaan bij het verleden om dan weer in het heden te duiken. Durf en lef. Het had de ondertitel van deze editie kunnen zijn.”
Meer informatie is hier te vinden.