Konono N°1 & Radioclit DJ – KVS, Brussel – 1 mei 2010

1 Mei, de dag van de arbeid. In Brussel betekent dat vooral gratis openluchtfuiven, openbaar dronkenschap in naam van de socialistische vlag en overal nachtfeesten voor de actieve mens. De afgelopen weken stond de KVS in het teken van het Congofestival met als programma allerlei debatten, concerten en exposities over de Congolese kunst en cultuur. Zeer spijtig dat we daar weinig van hebben kunnen meepikken.

Konono 1
Konono N°1 - Foto: Seb Bassleer

Ter afsluiting van het festival was de tweemaandelijkse Bal in de Box avond in Congolese sferen gezet met de naam ‘Bal in de Box goes Congo’, met als toepasselijke live act Konono N°1 en een dj set van Radioclit. Inmiddels kennen we Konono N°1 al jaren sinds het Congotronics album (op Crammed), dat hier insloeg als een bom en met heftige optredens van soms wel 2,5u lang. Het overtreffen van vorige ervaringen is dan zeker geen makkelijke opgave, zelfs met een nieuw album op komst waar deze Europese tour rond is gebouwd. De Box zaal dimt de lichten en boven het podium zien we allerlei fluoriserende afrikaanse vormen hangen alsof het maskers zijn. Al snel merken we dat Mingiedi Mawangu, de oprichter van Konono, niet op het podium staat en zo blijkt dat de muzikale aanvoerder dit keer in Congo gebleven is. De oude baas is al diep in de zeventig en het is dus aan de jongere leden van de groep op het Konono geluid waar te maken. De groep bestaat uit drie man op de welbekende geëlektrificeerde duimpiano’s (likembe’s) en twee op drums en de tamtam. Er is ook een zangeres, Pauline Mbuka Nsiala, die naast haar zang ook de aanvoerster van het wulpse heupwiegen is.

konono
Konono N°1 - Foto: Seb Bassleer

Er wordt een begin gemaakt met een aantal nieuwe songs van het naderende album ‘Assume Crash Positions’. Niet alle songs komen live even goed uit de verf door de soms ietwat valse samenzang van Nsiala en haar mannelijke kompanen, maar met de ritmes zit het goed. Elke Konono song heeft een aanlooptijd nodig waarbij de ritmes zich gestaag moeten opbouwen naar een hypnotiserende versnelling. Het publiek reageert gemixt; vooraan zijn er de fans die echt willen dansen en shaken, terwijl de rest niet helemaal mee lijkt te willen gaan. Het duurt tot diep in set om de zaal pas warmer te krijgen. Misschien kwam dit door de mega ventilatoren aan beide kanten van het podium met hun onnodige blaaskracht? Als je een écht Congolees dansfeest wilt, laat het dan niet waaien maar gewoon flink broeien zodat het zweet niet weet waar het druipen moet. Soit, niks daarvan. ‘Bougé, bougé, bougé!’ weerklinken vaak als de opzwepende kreten van Konono en ze proberen het publiek mee te trekken in hun heftige ritmes. Wanneer bekende stukken als ‘Kule Kule’ en ‘Paradiso’ passeren, zorgen deze voor kleine uitbarstingen in het publiek bij al wie de melodie goed kent en dat komt de sfeer ten goede. Na een dik uur is de muzikale moambe toch echt op en de groep keert niet terug voor een bisnummer. In Congo weten ze gelukkig wel beter dan het publiek te betuttelen.

Het is dan een tijd lang stil, iemand zet een mix cd op en het duurt een dik kwartier voordat de Franse dj helft van Radioclit mag beginnen draaien, dus geen Radioclit live set. We horen Zuid-Afrikaanse Soweto funk van de Mahotella Queens, een aantal Coupé Décalé danshits en een cumbia bass kraker van de New Yorkse producer Uproot Andy (eind mei live in Brussel en Rotterdam). De set van Radioclit is pure muzikale lol in vernieuwende Afrikaanse sferen en die van de global bass, maar het lichaam is te moe van een stevige portie Koninginnenacht en dag in het noorden. Na een klein uurtje dansen trappen we het al af. De dj Chief Boima stond aanvankelijk ook op de affiche, maar zijn naam was een aantal weken geleden plots mysterieus verdwenen, tiens. Bij vertrek merken we dat in de zaal ernaast vooral vroege house wordt gedraaid, maar is dat eigenlijk niet nogal krom als je zojuist echte Afrikaanse live beats hebt kunnen horen? Het is maar een nagedachte voor de eclectische geest van deze tijd en we gaan de koude regen tegemoet. Het weer is vandaag blijkbaar geen socialist.

Op zondag 16 2010 mei speelt Konono N°1 ook nog in het Amsterdamse Bimhuis. Alle info: bimhuis.nl

tekst:
Seb Bassleer
beeld:
Konono No. 1 - (c) Stephan Vercaemer
geplaatst:
vr 7 mei 2010

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!