Voor de stad Groningen is het driedaagse festival Eurosonic Noorderslag een ‘major event’. Alle hotels zitten bomvol. Alleen op een hotelboot zijn nog kamers voor woekerprijzen te krijgen. Oorspronkelijk begonnen als een onderonsje voor de Nederlandse muziekindustrie is het anno 2010 uitgegroeid tot een Europese happening met bands en conventiedeelnemers uit heel Europa.
Ook Gonzo (circus) schaarde zich tussen de ruim 2800 personen die overdag in de Oosterpoort aan het netwerken zijn of panels, presentaties of lezingen bijwonen. Er gebeurt zoveel tegelijkertijd dat het moeilijk kiezen is. Natuurlijk wilde ik Steve Knopper zien, de man die een boek schreef over de gemiste kansen van platenmaatschappijen in deze internettijd. Hij was helaas in een veel te kleine zaal gepland en die zat geheel vol. Zodoende kwam ik bij iets totaal anders terecht. In een klein kelderzaaltje verhaalde muzikant en VPRO-presentator Jaap Boots op een kleurrijke manier over een aantal opvallende gebeurtenissen uit zijn lange rock ’n roll loopbaan, zoals het zogenaamde bomkoffer van Peter Pan Speedrock. Even later was de uitreiking van de Pop Media Prijs 2009. Deze bijeenkomst was echter te langdradig omdat de vier genomineerden (te) uitgebreid geïntroduceerd moesten worden. Ik miste zodoende het ‘moment supreme’. Maar zeg nu eerlijk, voor de gemiddelde Gonzo-lezer is winnaar Sander Donkers misschien wel een “begenadigd stilist” (aldus het juryrapport), maar op iets nieuws of vernieuwends zul je hem nooit betrappen. Veel minder ‘boring’ was de bijeenkomst Het Geheim Achter Een Succesvolle Clubavond. In een overvol zaaltje met alleen maar twintigers kwamen drie jonge programmeurs (van Melkweg, Simplon en Doornroosje) aan het woord. Zo leerden we over promotie via de site Partyflock, het succes van de Buurthouse feesten (met alleen lokale artiesten) en waarom een avond met de naam ‘Club Met Peren’ toch geen succes werd. Voor de ouderen onder ons was er een Engelstalige sessie zonder pretenties, met prachtige verhalen van o.a. Paul Conroy, voormalig manager bij labels als Virgin of Stiff Records. Bij laatst genoemd label kwam in 1979 het album Do It Yourself uit van Ian Dury, verpakt in behangpapier. Ter promotie heeft Stiff toen de kantoren van bladen als NME en Sounds volkomen dichtgeplakt met behang.
Hoewel alle live muziek ´s avonds te horen was, kon je overdag toch ook heel wat bandjes zien. Voornamelijk in het kader van Platosonic: live optredens in Plato en de aangrenzende Coffee Company. Leukste happening overdag werd echter gepresenteerd door het Amsterdamse Subbacultcha en het Groningse Wham! Wham! Records. In de Owsum Artshop kon je zaterdagmiddag genieten van o.a. de Groningse belofte Eklin en de IJslandse electro kids FM Belfast. Tussendoor speelde de eigenzinnige Harm Wierda psychedelische klanken op zijn 1970-orgeltjes. Afsluiter hier was het Haarlemse garagetrio ET Explore Me, met op bas Patronaatprogrammeur Jeroen Blijleve. Hun lekker vuig klinkend Acetoneorgeltje heeft mij het meest blij gemaakt dit jaar op Eurosonic! Op 30 januari presenteert ET Explore Me hun nieuwe (3e?) single in de Amsterdamse Nieuwe Anita.