De Kreun, Kortrijk, 5 december. ‘Belgium, Saturday Night’. Anti-Pop Consortium speelt hier vanavond het laatste concert van hun Europese concerttour. De New-Yorkers kunnen na zeven jaar afwezigheid en een trits nevenprojecten – Beans ging solo, High Priest en M Sayyid brachten werk uit als Airborn Audio – nog steeds rekenen op een trouwe aanhang. APC geniet in hiphop-middens sinds hun ontstaan een cultstatus en wist deze zaterdag ook te verzilveren. De groep werd in 1997 opgericht, debuteerde in 2000 op 75 Ark, maar brak pas een jaar later echt door toen het Britse Warp ‘The Ends Against The Middle’ uitbracht. APC grossiert in elektronica en beats en heeft een verleden in de New-Yorkse beatpoetscene. In de Kreun bevestigde het viertal hun vakmanschap. In hun kielzog hadden ze Thavius Beck meegebracht. Beck, een mc en studiowizard uit LA maakte naam als producer van Saul Williams en tourde onder meer met Nine Inch Nails. In De Kreun bleek hij de gedroomde opener/opwarmer voor APC. Beck wisselde vocale nummers met instrumentale nummers af – denk Alias (Anticon) – en gaf een gebalde set. Hiermee loste hij de verwachtingen ruimschoots in.
Toch was het Anti-Pop Consortium die de hoofdvogel afschoot. Earl Blaiz, de producer van de groep, opende de set en zette meteen de toon. Wie APC ooit eerder aan het werk zag weet dat concerten van de groep vaak een dubbeltje op zijn kant zijn – wat trouwens voor meer hiphopgroepen geldt. In Kortrijk toonde de groep zich van hun sterkte kant. Beans, High Priest en M. Sayyid speelden soepel op elkaar in, nummers vloeiden mooi in elkaar over (één korte inzinking in de tweede helft niet meegerekend) en de twee bis-rondes, ondermeer met vocale ondersteuning van Thavius Beck en Subtle, waren de kroon op het werk. Anti-Pop Consortium kwam, zag en overwon.