‘Confessions’ is een audiovisueel project (geïnitieerd door het Muziekcentrum Eindhoven) van componist en arrangeur Nico Muhly (Björk, Grizzly Bear, soundtrack film ‘The Reader’), singer-songwriter Teitur en de Holland Baroque Society. Muhly en Teitur componeerden soundtracks bij persoonlijke Youtube filmpjes, de zogenaamde ‘Confessions’. Enkele daarvan werden al eerder uitgevoerd in Eindhoven. Maar nu is er voor dit jaar een avondvullend programma mee samengesteld en is er een heuse Nederlandse ‘Confessions’ tour aan verbonden.
Muhly en Teitur hebben in ieder geval één eigenschap gemeen. Beiden willen ontwapenen, het publiek weg houden van de etiketten die gelden bij serieuze muziekuitvoeringen, en een feestje bouwen. Daarmee zijn ze beiden met hun arrangementen in staat ruimte te creëren voor onverwachte kruisbestuivingen met andere ‘kunstdisciplines’. Zo komen direct bij aanvang van het ‘Confessions’ programma de musici vrijblijvend het podium op. Lopen desnoods nog even terug achter de coulissen. Het betekent dat het een hele tijd duurt voordat iedereen in het gelid staat en klaar is met de voorbereidingen voor het openingsnummer ‘Describe You’. Voor sommige vasthoudende bezoekers een storende factor, voor andere jeugdige en meer ‘openminded’ aanwezigen een verademing en dus drempelverlagend. Het is vooral de werkwijze van de 27 jarige Muhly (‘the hottest composer around’), die nieuwe generaties muziekliefhebbers laat kennis maken met ‘de klassieke muziekbeoefening’. (Lees interview met Nico Muhly in Gonzo (circus) #91 )
Onder leiding van dirigent Muhly laat het 17 koppige Holland Baroque ensemble 14 minimal mini barok verhaaltjes passeren. Intieme kamermuziek inkijkjes in de virtuele wereld van Youtube. Hoe klinkt dat? Muhly gebruikt de 14 strijkers meestentijds om stacato orkestraties te laten spelen. Hetgeen goed samengaat met de flikkerende en gruizige internetbeelden. Basis- en omlijstende solopartijen worden gespeeld door Saskia Coolen op blokfluit, Tineke Steenbrink op klavecimbel en Andreas Arend op luit. Teitur beschrijft, verwoord en becommentarieerd met zijn krachtig articulerende hoge zangbereik de inhoud van de ‘Confessions’. Het alledaagse karakter van de filmpjes, maar ook dat van de door Teitur geschreven teksttoevoegingen, zorgt voor een bijna folkloristische wereldmuziek beleving.
Nu was ditmaal de Frits Philips zaal iets te kolossaal om de intimiteiten van de ‘Confessions’ tot hun recht te laten komen. Fijn dat dit kleine volksfeestje gastvrij en verrassend werd gecompleteerd met een foyer ‘afterparty’, waarbij Muhly en Teitur samen de piano bespelende nog eens feestelijk ‘Great Balls Of Fire’ vertolkten.