Ukelele, grote bril en zoetsappige refreintjes
De hilarische videoclip voor het nummer ‘Howard’ zet meteen al de toon. Dent, immer voorzien van een lullig kapsel en te grote bril, heeft zich voor de gelegenheid in een smoking gehesen en speelt afwisselend met zijn lippenbalsem, ukelele en tamboerijn. Hij waagt zelfs een paar bescheiden danspasjes. Het nummer zelf is simpel maar uiterst doeltreffend: het refrein is een tikkeltje te zeurderig, maar blijft wel enorm lang in je hoofd plakken.
En zo is het eigenlijk met alle nummers op zijn debuutplaat, die voluit ‘The good feeling music of Dent May & his Magnificent Ukulele’ heet. Die titel dekt de lading volledig: alleen al het uitzinnig kleurrijke artwork is goed voor een brede glimlach. May is geen typische Paw Tracks-artiest; daar is zijn muziek te catchy, en vooral te simpel voor. Deze eenvoud is echter de grote kracht van zijn liedjes. De lang uitgesmeerde zang wordt voornamelijk ondersteund door ukelele. Dit wordt slechts sporadisch aangevuld met trompetten of achtergrondkoortjes, waardoor de nummers heerlijk licht verteerbaar blijven. Ook tekstueel is het geen zware kost. Zoetsappige refreintjes als ‘sunday morning next to you/ huddling under the covers/ we can stay in bed till ’noon/ we are going to be lovers’ lijken tenenkrommend, maar werken uitstekend op deze muziek.
Toch blijft de vraag: is Dent May een grap, of beter gezegd een act? Het balanceert op het randje. Neem bijvoorbeeld het openingsnummer, dat menig luisteraar zal doen fronsen. Met dramatische snikken in zijn stem en slechts begeleid door een mannenkoortje in katzwijm heet hij zijn publiek letterlijk welkom in het openingsnummer ‘Welcome’. Ook de teksten zitten boordevol kwinkslagen. Belangrijk is echter de vraag: maakt het iets uit? Nee, want muzikaal blijft het een heerlijk zomerse cocktail van Beach Boys, Buddy Holly, Jonathan Richman en een scheutje Jens Lekman, met een lange, suikerzoete nasmaak. En natuurlijk mét zo’n lullig parapluutje.