Soundings

Aan de klimaatopwarming valt niet meer te ontsnappen, zelfs niet in de energieverslindende onveiligheid van onze cd-speler. De term field recordings maakt tegenwoordig steeds vaker plaats voor het hippere sound ecology, en het verwondert ons niet dat een label als Touch tot het voorfront behoort: op ‘Ritual Magnetic North’ (1985) leverde Touch 33 al een track af met de titel ‘Greenhouse Effect’. Nu is meervoudig intercontinentaal op wereldtournee gaan ook niet zo goed voor de ecologische voetafdruk, maar vandaag is toevallig die ene zeldzame dag dat we niet in een politiek correcte bui zijn. Als drummer van Slowdive maakt Scott bijzonder knap van de nood een deugd. Het lange wachten op luchthavens, in steden en hotelkamers wordt gevuld met het maken en bewerken van field recordings. En een mens mag al eens geluk hebben bij het maken van natuuropnames, bijvoorbeeld als orkaan Barney net voorbijkomt. Het fundament van deze cd (of op honderd exemplaren gelimiteerde cassette, met bonusmateriaal) verschilt niet zoveel van gelijkaardige oefeningen: een vibrerend muurtje van drones, ijle loops, en bewerkte natuurelementen. Maar Scott weeft er nog een spookachtige modulaire synthesizermelodie, een echt instrument, of een onbewerkte veldopname doorheen. De meest muzikale stukken, zullen dus zeker enthousiast onthaald worden door liefhebbers van projecten als Pinkcourtesyphone, Biosphere of Cindytalk. Wanneer de laptop het pleit wint, kan de ingetogen ambient van Taylor Deupree ook dienen als referentiepunt. Een bedrukkend melancholisch sfeertje dus, waar we graag in wegzinken terwijl de poolkappen ongestoord verder smelten.

tekst:
Peter Vercauteren
beeld:
SimonScott_Soundings
geplaatst:
vr 11 feb 2022

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!