13

Gitarist Norman Westberg is, op mastermind Michael Gira na, zowat dé constante bij Swans. Hij maakt deel uit van de band sinds ‘Filth’, uit 1983 alweer. Bovendien maakte hij naam in de New Yorkse scene door zijn filmrolletjes in wat Cinema Of Transgression wordt genoemd; en zijn bijdrages aan bands als The Heroine Sheiks en Five Dollar Priest. Met het gelimiteerde dubbele live-album ‘The Gate’ probeert Gira voldoende geld in te zamelen voor wat het laatste en ultieme Swans-album moet worden. Westberg vond dit het gepaste moment om zijn voordien tot vijfenzeventig stuks gelimiteerde soloplaat uit 2013 voor een ruimer publiek toegankelijk te maken. De oorspronkelijke exemplaren waren stuk voor stuk voorzien van een unieke foto die Westberg had gemaakt. Lawrence English, eigenaar van Room 40 en zelf een gerenommeerd muzikant, zag toe dat het album volledig werd geremastered, zodat de initiële opnames nog beter tot hun recht komen. Het label waarop de plaat uitkomt, geeft al een beetje weg welke kant de muziek op gaat. Westberg laat ons meegenieten van drie ingenieus in elkaar geknutselde dronescapes waarbij hij tevens aantoont dat hij heel wat meer met zijn gitaar kan dan zijn verwoestende bijdrages aan Swans laten vermoeden. Zijn stevig bewerkte snaaraanslagen, diep gedrenkt in reverb, delay en andere effecten leunt aan bij Amerikaans minimalisme zoals eerder tot ons gebracht door bijvoorbeeld Stars Of The Lid. Daardoor is deze plaat op zijn minst verrassend te noemen, komende van een muzikant die zich meestal aan de hardere en ruigere kant van het muzikale spectrum bevindt. Boeiend, verrassend en heerlijk tegelijk.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
NormanWestberg_13
geplaatst:
wo 5 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!