Oostenrijk is niet alleen de plaats voor al die onnozele après-skifeestjes of halsbrekende skikunstjes. Owl Rave komt er namelijk ook vandaan. De leden ervan hebben duidelijk meer met Twin Peaks, David Lynch en Angelo Badalamenti gemeen dan met sneeuw, skilatten en zatte feestvarkens. ‘The Owls Are Not What They Seem’ is een bekende quote uit die roemruchte tv-serie van Lynch, en ook Diane, die door Dale Cooper als back-up en geheugen wordt gebruikt, komt aan bod bij de Oostenrijkers. Op hun Facebookpagina adresseren ze aan Diane over nieuwe reviews, liedjes, gebeurtenissen en dies meer. Op hun eerste fysieke release, na een aantal nummers die enkel als download waren te verkrijgen, maken ze muziek die zich in een duister universum bevindt. Een strakke lijn zit er voor de rest niet in. Het klinkt allemaal mysterieus en sinister, maar het kan zowel kabbelend instrumentaal (‘Wellness At One Eyed Jack’s’, ook al een verwijzing naar een Twin Peaks-personage), donkere wave (‘Searching’) of ronduit sinister met een bijna black kantje (‘A Knife For Every Heart’). ‘In Sarah’s Dream’ is daarna meer een visioenen opwekkende drone, van het soort dat Lynch in de reeks ook wel gebruikte om dingen die hij niet wilde verklaren, toch in het geheel te doen passen. ‘Fright Car’, de opener van de ommezijde, is bijna postblackmetal, met een dreigende stem én onheilspellende muziek. ‘Amy’ is een stuk dat zo van Badalamenti zou kunnen zijn. Afsluiter ‘Find Me’ geeft het einde van de droom een eigenaardige wending door te verwijzen naar vroege Kraftwerk en haakt zich bijna volledig los van het Twin Peaks-heelal. Intrigerend debuut, dat doet uitzien welke volgende stap er kan worden gezet zonder in herhaling te vallen.