S/t

Francesco d’Abbraccio (gitaar, keyboard), Giovanni Ferliga (gitaar, keyboard) en Dario Dassenno (drums) vormen samen het uit Brescia, Italië afkomstige Aucan. Op hun debuut vermengen ze mathrock met postrock, zodat er verbanden zijn te leggen met zowel Don Caballero als met Tortoise en June Of 44. Volledig instrumentaal zoals het hoort, slaagt Aucan er in om, ondanks de grote hoeveelheid bands die in deze genres actief zijn, heel degelijk werk af te leveren. Wellicht doordat ze heel precies steviger nummers afwisselen met tracks die volop ruimte geven aan keyboards en percussie, alsof Mogwai samen met de heren van Tortoise aan de slag is gegaan. De softe stukken, die zelfs invloeden uit de jazz en lounge toevoegen aan het geheelgeluid, verruimen het spectrum waarin deze Italianen hun plaats zoeken. Groot zal de band nooit worden, daarvoor zijn ze niet origineel of vernieuwend genoeg, maar de plaat van Aucan is zeker een mooie toevoeging aan de collectie van mensen die postrock hoog in het vaandel voeren. Het trio speelt begeesterd, tast de grenzen en mogelijkheden van hun instrumentarium af, en vooral de variatie, niet onmiddellijk binnen één nummer zoals gebruikelijk in dit segment, maar tussen de diverse tracks op de plaat, zorgt ervoor dat Aucan een beter dan gemiddeld eindresultaat aflevert.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
Aucan_Aucan
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!