S/t

Genoemd naar een boek van de science fictionschrijver Philip José Farmer verwondert het niet dat Jesus On Mars futuristisch aandoende soundscapes maakt die veelal dronegericht zijn. Farmer was een invloedrijk schrijver die vooral in de jaren 1960 en 1970 een aantal genreklassiekers schreef. Daaronder de ook in het Nederlands verkrijgbare romans ‘De Belustheid Van Het Beest’, ‘De Beeltenis Van Het Beest’ en ‘Dagbreker’. Hij schuwde seks en geweld en minder voor de hand liggende menselijke relaties absoluut niet en dit soort ideeën vormt een mooie voedingsbodem voor de vijf stukken die op dit tot 170 stuks gelimiteerde debuut prijken. De mannen (of man? Vrouw?) hanteren oude analoge synthesizers om hun kosmisch en psychedelisch aandoende muziek vorm te geven en eren in de hoesnota’s ook Conrad Schnitzler. Het toeval wil dat we net twee heruitgaven van Schnitzlers werk aandachtig hebben beluisterd en we het verband zeker snappen. De sound is minder industrieel en in tegenstelling tot het baanbrekende werk van de Duitser (in de jaren 1970!) absoluut niet vernieuwend. Toch intrigeert de cd van begin tot eind, omdat Jesus On Mars de materie tot in de puntjes beheerst en er voortdurend verrassende geluiden opduiken die de drones opfleuren. Invloeden van Klaus Schulze zijn net zo onmiskenbaar en door de opwaardering van het meeste werk van die laatste, is daar ook absoluut niets mis mee. Afsluiten wordt er gedaan met het tweeëntwintig minuten durende ‘Martian Time Slip’. Het is de ideale soundtrack tijdens het lezen van oude SF van grote coryfeeën als Farmer zelf, Arthur C. Clarke, Ray Bradbury of Isaac Asimov. We hebben zelf een bibliotheek vol met dergelijke literatuur, waar deze cd voortaan tussen mag staan, bij zijn familie als het ware.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
JesusOnMars_JesusOnMars
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!