Bijna dertig jaar na de oprichting van My Bloody Valentine, Jesus And Mary Chain en een kwart eeuw na het ontstaan van Slowdive valt het geluid van Beliefs nauwelijks meer verrassend te noemen. Het Canadese kernduo van de band heeft zicht overduidelijk laten inspireren door het romantische geluid van samensmeltende gitaar- en melodielijnen dat deze bands eind jaren 1980 en begin jaren 1990 reeds in hun meesterwerken uiteenzette. Inspireren, schrijven we, niet kopiëren. Beliefs kan zich met ‘Beliefs’ namelijk eenvoudig meten aan deze ‘genre definiërende’ albums, zet je met een zelfde gemak op een droomwolk en blaast je dan met een wind aan gitaren even sterk kabbelend door je eigen droomlandschap. Dit ook omdat de basis niet alleen terug te brengen is tot de Britse shoegaze, maar ook de meer hoekige jaren 1990 noiserock, zoals dat op het eerdere werk van stadsgenoten Sloan, in het vol wollige gitaarmatras zijn geweven. Pakkende popmelodieën worden aangevuld met tegendraadse dissonanten waarin de mysterieuze zangwijzen bijna weg zijn gemoffeld. Gevolg is een voortdurende tensie waarmee een van de spannendere shoegaze platen van de laatste jaren wordt neergezet.