S/t

Het woord Zikr heeft een dubbele betekenis: aan de ene kant ‘herinnering’ en aan de andere ‘goddelijke roeping’. Deze Brusselse samenwerking tussen vijf violisten en cellisten en vier Afrikaanse zangers omschrijft zichzelf als Westerse en Afrikaanse fusion. Dit klinkt misschien als een dooddoener maar gelukkig overtreffen ze deze verwachtingen in vier gebalanceerde composities. In het eerste stuk ‘Lumbu’ weerklinken luchtige en opgewekte strijkarrangementen samen met de warme stemmen van Fredy Massamba en een achtergrondkoor. Het tweede stuk ‘Xarnu Bi’ brengt een speciale ingetogen sfeer en bestaat uit geplukte celloklanken en uitgestreken vioolspel met melancholische zang die gaandeweg meer open bloeit. In de derde compositie ‘Zikr In D Minor’, gearrangeerd door Sebastien Paz Ceroni zijn er meer mooie melancholische sferen te ontdekken met samengebalde strijklagen waarbij de krachtige hese stem van Jupiter Diop (van reggaeband Ma Shi Faï) zorgt voor hemelse begeleiding als een ode aan het leven of het verlies daarvan. De lange afsluitende ‘Adama Dehn’ compositie wordt ontspannen bemoederd door warme vrouwelijke zang en melodieuze stijkersarrangementen voor een mooi slot. Al eerder hebben de cellist Ernst Reijseger en Senegalese zanger Mola Sylla bewezen dat barok en Afrikaanse zang perfect samengaan (zoals te horen is in een paar Werner Herzog films) en Zikr Project volgt hun in dit goede spoor van bezielde sferen.

tekst:
Seb Bassleer
beeld:
ZikrProject_
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!