Hazard

Bij voorkeur thuis te gebruiken/schudden voor gebruik. 2004. Feiten en fictie. Er is nog steeds geen betere muziekvorm te vinden waar DIY zo'n pertinente rol speelt als in de elektronicawereld. Platen en parels worden geboren op de slaapkamer en experiment is nog steeds gemeengoed. Muzikale creativiteit die vaak niet vertaald wordt in het livegebeuren, want hoe goed er ook gezocht wordt naar een volwaardig liveconcept, de achillespees van de elektronica blijft het liveconcert. Twee opvallende actuele livereleases zijn Bj Nilsen en 'Sound Chambers'. BJ Nilsen concerteerde, onder de vleugels van Fennesz op de Touchavond van het Weense Generator Festival. ‘Hazard’ leunt op het gebruik van natuurelementen, het muziekstuk opent en eindigt met een onweer en het gezoem van een bij kondigt het tweede deel van de plaat aan. Nilsen houdt alles erg strak, buigt het geheel soepel en efficiënt om tot een soundscapelandschap. Hij speelt subtiel met het geluidsvolume en met de opbouw van het stuk. Het einde van de plaat, een openzetten van alle registers, refereert duidelijk naar de Touchrelease ‘Organ Works Past Present & Future’, waarop diverse geluidsarchitecten het typische geluid van de orgelklank interpreteren. ‘Sound Chambers’ brengt drie meesters van de elektronische improvisatie, Ekkehard Ehlers (laptop), Joseph Suchy gitaar) en Franz Hautzinger (trompet), samen. 'Sound Chambers' is een architectonische, grafische en muzikale installatie die opgesteld staat in het Museu Serralves in Porto. Binnen deze context zoeken de drie naar de mogelijkheden van de installatie. Hier is het vooral opvallend hoe sterk en goed de interactie tussen de verschillende spelers, vrij van ego, werkt. Iedereen krijgt de ruimte om vrij in te spelen op de structuur en ideeën van de installatie en van de medespelers. Het eindresultaat is een open geluidscollage die een goed beeld heeft van het talent van de drie muzikanten. Eén plus één plus één is meer dan de aparte delen. Bij voorkeur thuis te gebruiken en schudden voor gebruik.

Bij voorkeur thuis te gebruiken/schudden voor gebruik. 2004. Feiten en fictie. Er is nog steeds geen betere muziekvorm te vinden waar DIY zo’n pertinente rol speelt als in de elektronicawereld. Platen en parels worden geboren op de slaapkamer en experiment is nog steeds gemeengoed. Muzikale creativiteit die vaak niet vertaald wordt in het livegebeuren, want hoe goed er ook gezocht wordt naar een volwaardig liveconcept, de achillespees van de elektronica blijft het liveconcert. Twee opvallende actuele livereleases zijn Bj Nilsen en ‘Sound Chambers’. BJ Nilsen concerteerde, onder de vleugels van Fennesz op de Touchavond van het Weense Generator Festival. ‘Hazard’ leunt op het gebruik van natuurelementen, het muziekstuk opent en eindigt met een onweer en het gezoem van een bij kondigt het tweede deel van de plaat aan. Nilsen houdt alles erg strak, buigt het geheel soepel en efficiënt om tot een soundscapelandschap. Hij speelt subtiel met het geluidsvolume en met de opbouw van het stuk. Het einde van de plaat, een openzetten van alle registers, refereert duidelijk naar de Touchrelease ‘Organ Works Past Present & Future’, waarop diverse geluidsarchitecten het typische geluid van de orgelklank interpreteren. ‘Sound Chambers’ brengt drie meesters van de elektronische improvisatie, Ekkehard Ehlers (laptop), Joseph Suchy gitaar) en Franz Hautzinger (trompet), samen. ‘Sound Chambers’ is een architectonische, grafische en muzikale installatie die opgesteld staat in het Museu Serralves in Porto. Binnen deze context zoeken de drie naar de mogelijkheden van de installatie. Hier is het vooral opvallend hoe sterk en goed de interactie tussen de verschillende spelers, vrij van ego, werkt. Iedereen krijgt de ruimte om vrij in te spelen op de structuur en ideeën van de installatie en van de medespelers. Het eindresultaat is een open geluidscollage die een goed beeld heeft van het talent van de drie muzikanten. Eén plus één plus één is meer dan de aparte delen. Bij voorkeur thuis te gebruiken en schudden voor gebruik.

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!