Nihiloxica komt uit Kampala, Oeganda, en zette zichzelf in 2020 op de kaart met hun debuut ‘Kaloli’, een album vol experimentele elektronische muziek. Met opvolger ‘Source Of Denial’ gaan ze daar rustig mee verder. Hoewel, rustig, ze doen er een aardig schepje bovenop. Het vijftal weet onnavolgbare percussieritmes te combineren met dreigende synthesizerlagen en hier en daar een vleugje ravemuziek uit de jaren 1990 (luister naar hoogtepunt ‘Asidi’). ‘Source Of Denial’ is een instrumentale plaat (opgenomen in de Nyege Nyege Studio), maar in een aantal interludes kaart de groep koloniale schuld aan, ofwel een bron van ontkenning voor degenen die daarmee niet in het reine kunnen komen. Die korte ‘boodschappen’ tussendoor kleuren tot op zekere hoogte de luisterervaring, waardoor het onontkoombare dansen niet alleen het lichaam betreft, maar ook de geest en de hersenen. Minder intens dan een Duma, hectischer dan een Metal Preyers. In een niet te ontwaren samenkomst van beweging en herinnering neemt Nihiloxica bezit van de luisteraar, op zodanige wijze dat na afloop van de plaat er maar een optie is: nogmaals opzetten.