One Two Three Four Five

Academische muziek die een stap verder gaat dan wat Henry Cowell en John Cage in hun gloriedagen uitvoerden met hét instrument bij uitstek in dit segment: de piano. Bart van Dongen kwijt zich van die taak, terwijl Richard van Kruysdijk zich eerder bezig houdt met het elektronisch aanpassen, vervormen en geluiden toevoegen. Beiden hebben al een intrigerende muzikale weg afgelegd en kennen elkaar door hun beider lidmaatschap van Beam, één van de vele projecten van Bart van Dongen. VLEK, Eddy & The Ethiopians en The Monochrome zijn projecten waar van Dongen keyboards speelt. Solo gaat hij regelmatig aan de slag op een grand piano of een kerkorgel, waardoor hij die instrumenten perfect aanvoelt. Eindhovenaar van Kruysdijk zit onder meer in Music For Speakers, Palais Ideal, Phallus Dei, Sonar Lodge en Undo of solo als Cut Worms. De vijf geïmproviseerde stukken van hun recente samenwerking laten van Dongens klassieke piano interageren met van Kruysdijks minimale kraakjes, samples en andere kleine ingrepen. Beider inbreng is door die aanpak goed van elkaar te onderscheiden. Niettegenstaande klinken de noten van beiden toch als één in elkaar overvloeiend geheel waar telkens verrassende geluiden opduiken die de ander bijna dwingen om te reageren en mee te volgen op het pas uitgezette pad. Daardoor klinkt elk van de genummerde stukken helemaal anders en fris. Het duo exploreert, ontdekt en verrast op ook voor niet-academici boeiende wijze. Een meer dan geslaagde samenwerking die bij momenten bijna als een symbiose klinkt.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
BartvanDongenRicha_OneTwoThreeFourFiv
geplaatst:
di 25 jan 2022

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!