Rewire Festival 2025: De Gonzoroute

Tips van de redactie

Rewire draait voor ons niet om headliners, maar om ontdekkingen en verrassingen. Welke acts zie je door al dat geweld mogelijk over het hoofd?
Rewire special Gonzoroute/GC185

Doorgewinterde lezers van Gonzo (circus) hebben namen als Kali Malone, Seefeel, Two Shell, Anna von Hausswolff, Colin Stetson en Backxwash allang onderstreept. Nieuwere lezers weten na onze vorige editie dat je van ons verplicht naar alle Valentina Magaletti-projecten moet. Toch draait Rewire voor ons niet om headliners, maar om ontdekkingen en verrassingen. Welke acts zie je door al dat geweld mogelijk over het hoofd?

Lukas De Clerck

Het geluid van de toekomst komt soms uit een ver verleden: Lukas De Clerck (voorheen Bloedneus & de Snuitkever) is een pleitbezorger van de aulos, een blaasinstrument met twee pijpen uit de Oud-Griekse tijd dat meer dan duizend jaar niet bespeeld werd. ‘Op drie minuten speel je heel het repertoire,’ zo omschreef De Clerck in GC#179 de nood aan hedendaagse invulling voor het instrument. Voor ‘The Telescopic Aulos Of Atlas’ bouwde hij met metaalbewerker Julien Dumond een uitschuifbare aulos-variant zonder vingergaten. Het album kwam uit op Stephen O’Malleys Ideologic Organ-label, wat boekdelen spreekt over wat je kunt verwachten: compromisloze drones tot je er hoofdpijn van krijgt, en daar weer voorbij.

DJ Plead b2b rRoxymore

rRoxymore (Hermione Frank) is niet voor één gat te vangen: van het minimale en haast kille geluid op ‘Perpetual Now’ (2022) tot aan haar vlammende clubstamper met de Palestijnse ASAAS van vorig jaar, schiet Frank verschillende muzikale richtingen uit, naar UK Bass, downtempo, techno, house, met als gemene deler: een alternatief en experimenteel geluid met nadruk op interessante texturen. De Libanees-Australische dj en producer DJ Plead zit voornamelijk in de UK-bass-hoek, maar smokkelt met regelmaat Arabische tonen zijn geluid binnen. Hij brengt eigenzinnige, tribale clubmuziek met percussie in de hoofdrol. Samen brachten ze vorig jaar op Smalltown Supersound drie tracks uit met speelse, hypnotische clubmuziek – een voorproefje van hoe hun verschillende geluiden zullen samenvloeien in de back-to-back die ze op Rewire aangaan.

Takkak Takkak

Een van meest eclectische ondergrondse producers moet wel Shigeru Ishihara (DJ Scotch Egg) zijn: steevast weet zijn stijlenpotpourri ons te verbazen, zoals bij WaqWaq Kingdom (ergens tussen footwork, Nintendo, Japanse folk, dancehall, dub en cumbia) in samenwerking met artiesten als Shackleton of MC Yallah, of – misschien nog het meest verbazend – ooit als bassist bij de eerdere Seefeel-comeback. In dit nieuwe Takkak Takkak-project voegt hij zich naar het zware en donkere klankkleurpalet van instrumentenbouwer J. ‘Mo’ong’ Santoso Pribadi, die we als onderdeel van Raja Kirik kennen van trance-dansen op opzwepende en duistere Indonesische noisy folk. Takkak Takkaks in 2024 uitgebrachte titelloze album (op Nyege Nyege Tapes) combineert het beste van beide artiesten door met zelfgemaakte instrumenten een zwaar, onheilspellend en ritmisch hypnotisch geluid voort te brengen.

JASSS & Ben Kreukniet

De Spaanse techno-virtuoos JASSS (Silvia Jiménez Alvarez) voelt zich net zo goed thuis achter de draaitafels van Berghain als op veelzijdige en experimentele labels als Whities en iDeal Recordings. JASSS slaat op Rewire de handen ineen met audiovisueel virtuoos Ben Kreukniet. Eerder werkten de twee al samen voor een show rond het JASSS-album ‘A World Of Service’ (2022), ditmaal zal het zijn voor de wereldpremière van de AV-show AWOS – de nieuwe JASSS-worp. Het tipje van de sluier wordt alvast opgelicht: ‘Een subliminale en kwetsbare verkenning van psychologische toestanden, menselijke en onmenselijke krachten’. Diepgang op de dansvloer.

Gagi Petrovic & Modelo62

Bij de naam Gagi Petrovic veren we bij Gonzo (circus) altijd even op: we hebben goede herinneringen aan de Moving Furniture-platen rond zijn instrument GEST (dat hij via handgebaren en lichtsensoren bespeelt), of aan de samenwerking met celliste Maya Fridman. De in Nederland werkzame componist en geluidskunstenaar presenteert tijdens Rewire samen met het lijvige experimentele muziekensemble Modelo62 ‘Pay To Destroy’, een project over het consumentisme dat onze huidige samenleving plaagt. Tijdens het bijzondere optreden heeft het publiek een belangrijke rol op zich te nemen: via een interactief spel zal het publiek beslissingen nemen over aan hen voorgelegde ‘deals’, en daarmee de gespeelde compositie beïnvloeden (besmetten?). En als die muzikale output je dan niet aanstaat, adviseren we besmuikt: Be the change you wish to see in the world!

GC185 - Cover Gonzo (circus)

Dit artikel verscheen eerder in Gonzo #185

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!