Interview: Narjes Mohammadi & Nahid Malayeri

Ambassadeurs van de Iraanse animatie

Afkomstig uit Iran merken Narjes Mohammadi en Nahid Malayeri dat het animatiewerk dat ze maken stelselmatig aan vooroordelen onderhevig is, door het strikte regime dat in hun thuisland heerst. Maar het duo wil juist het bijzondere eraan benadrukken. Zo vertelt Malayeri in gesprek met kunstredacteur Maarten Buser: ‘Als regisseur moet je slim zijn om censuur te omzeilen, maar in mijn ogen maken beperkingen je juist creatief,’ en vult Mohammadi aan ‘Je moet een nieuwe manier vinden om over bepaalde thema’s te praten.’ Als gastcuratoren hebben zij een prachtig en divers overzicht samengesteld van tien animatievideo’s van evenzoveel Iraanse vrouwen, dat tot en met 5 januari is in Museum Arnhem te zien is.
Narjes Mohammadi & Nahid Malayeri - Tara Attarzadeh, ‘End of Summer’, 2022

Afkomstig uit Iran merken Narjes Mohammadi en Nahid Malayeri dat het animatiewerk dat ze maken stelselmatig aan vooroordelen onderhevig is, door het strikte regime dat in hun thuisland heerst.
Maar het duo wil juist het bijzondere eraan benadrukken. Zo vertelt Malayeri in gesprek met kunstredacteur Maarten Buser: ‘Als regisseur moet je slim zijn om censuur te omzeilen, maar in mijn ogen maken beperkingen je juist creatief,’ en vult Mohammadi aan ‘Je moet een nieuwe manier vinden om over bepaalde thema’s te praten.’
Als gastcuratoren hebben zij een prachtig en divers overzicht samengesteld van tien animatievideo’s van evenzoveel Iraanse vrouwen, dat tot en met 5 januari is in Museum Arnhem te zien is.

Meer lezen? Abonneer je of log hier in.

GC184 - Cover Gonzo (circus)

Dit artikel verscheen eerder in Gonzo #184

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!