Een week nadat breakdance debuteerde op de Olympische Spelen in Parijs, streken duizenden breakdancers van over de hele wereld neer in Heerlen voor het jaarlijkse The Notorious IBE. Weer terug naar de straat.
Nou ja, de straat? Het event heeft zich in zesentwintig jaar ontwikkeld tot een straks georganiseerd festival met cyphers – plekken waar gedanst wordt – verspreid over twee pleinen in de binnenstad. Daar gaat het er lekker losjes aan toe. Sinds 2008 komt IBE elk jaar naar Heerlen, daarvoor vond het event plaats in Rotterdam.
Heerlen is een hiphop-stad. De crew Het Verzet timmerde tien jaar geleden flink aan de weg, ook nationaal. Inmiddels zijn de leden hun eigen weg gegaan. De producer Subp Yao is een belangrijke bass-producer geworden met internationaal aanzien.
Andere leden houden zich bezig met het wereldwijd promoten van graffiti of hebben nieuwe crews opgericht. Beatmaker Ellmatic en rapper BlabberMouf werken intensief samen met de SQB-crew uit Chili.
Het verzet
De in 2012 in Heerlen opgerichte HFC (Heerlen Fucking City) is uitgegroeid tot een dansschool die internationaal meetelt. Vorig jaar zag Kool Cult het levenslicht. De stichting is een platform voor cultuur en sport met hiphop als basis. Geen wonder dat IBE zo goed gedijt in Heerlen. Kool Cult zelf organiseert een aantal kleinere events tijdens deze laatste editie. De workshop waarin je leert eigen beats te maken zit helemaal vol.
Beats zijn belangrijk. Voor, tijdens en na de breakdance-battles nemen de MCs ruim de tijd om de deejays te bedanken. Zonder beats geen dans. Die beats komen overal vandaan. Drie dagen IBE klinken als een muzikale reis langs disco, funk, old-school hiphop, dancehall, dub, drum’n’bass, jungle, grime, filterhouse en zelfs klassieke muziek. Alleen die typische mengeling van trance, hiphop en autotune zoals die populair is in de Nederlandse Randstad is afwezig. Daar kun je niet op breaken
Knuffelen
Alleen bij Open Your Mind klinkt een vierkwartmaat of helemaal geen beat. Het event in poppodium Nieuwe Nor staat in het teken van moderne dans. De combinatie van experimentele muziek – veel dubtechno, half time en ambient – en dans werkt erg goed. Uiteindelijk is er een prijs, maar niemand die daar om maalt. Zo voelt het elders ook: de diversiteit aan dansstijlen zorgt voor spontane momenten waarin het uiteindelijk gaat om intensiteit en minder om kwaliteit. De drempel om mee te doen is laag en iedereen ondersteunt elkaar.
De Australische b-girl Rachael Gunn die als Raygunn deelnam aan de Olympische Spelen wordt door iedereen omarmd en geknuffeld. Haar optreden in Parijs zorgde voor veel haat op social media en zelfs tot een petitie om haar te diskwalificeren. In Heerlen, tussen gelijkgestemden én de echte kenners, is daar geen sprake van. Hier wordt haar optreden wel op waarde geschat.
Samen
Raygunn neemt niet deel aan de door Fuji Film gesponsorde Undisputed Masters in het Parkstad Limburg Theater. Daar wordt gestreden voor punten die internationaal meetellen. Hier wordt niet met elkaar gedanst, maar tegen elkaar. Crews tegen crews, vrouwen tegen vrouwen, mannen tegen mannen. En, natuurlijk, dezelfde niveaus tegen elkaar. Geen van de breakdancers die een week eerder actief waren op de Olympische Spelen én in Heerlen aanwezig zijn, reikt tot de finales die op zondag worden gehouden. De winnaars gaan naar de Masters-wereldfinale in Tokyo. Het hoogste dat je als breakdancer kunt bereiken. Hoogtepunt is de finale tussen de laatste twee overgebleven crews. Want breakdance doe je samen.
Tijdens de finale is het theater afgeladen vol. Dat geldt ook voor de cyphers in de binnenstad waarop het breakdancen gewoon doorgaat. Uiteindelijk gaat het bij breakdance immers om het gevoel deel uit te maken van een gemeenschap. En om te dansen. Gewoon te dansen. Tegen elkaar. Met elkaar. Het uit Brazilië komen overwaaien dansen op slippers is daar een mooi voorbeeld van. Al kun je nog zo goed dansen: die slippers moeten wel aan je tenen blijven zitten.
The Notorious IBE vond van 16 tot en met 18 augustus plaats in Heerlen, meer info via thenotoriousIBE.com.