Na een eerdere digital only-release (‘Splinters’) via Vandermarks eigen Audiographic Records, werd de tijd rijp geacht om eens een écht album uit te brengen van de man uit Chicago en zijn Nederlandse kompaan Terrie Hessels. De twee treffen elkaar al anderhalf decennium in allerhande bezettingen, waarvan The Ex en Lean Left de meest frequente zijn. Als duo vormen ze een heel ander beest: moeilijker en abstracter. De muziek op ‘Scaffolding’, opgenomen in Hessels’ huis door zijn dochter Lena, gulpt en spuit eruit als een ongecontroleerde braakstroom van ontregeld geluid. Geen stinkende smurrie, maar vanaf ‘Fixed Length Pelican’ wel een samengaan van schreeuwerig saxgekrijs en gitaarmishandeling, met kungfu-slagen op de gitaarhals, die ook nog eens leeg gewrongen wordt als een natte dweil. Hessels is een meester van de gecontroleerde chaos. Bij The Ex vormt zijn dierlijke onvoorspelbaarheid de joker in een hecht raggend geheel, hier wordt het voortouw genomen met vreemde objecten, ongebruikelijke (anti-)technieken en vooral heel veel onverdund instinct, ’s mans grote kracht. Voor Vandermark betekent het vooral afscheid nemen van de jazz, met een web vol circulaire patronen, woeste intervalsprongen, autocommentaren en abrupte tussenwerpsels. Soms steekt het vol details, is het nukkig en neurotisch. Soms is het ziedend geharrewar met het mes tussen de tanden (en op de snaren), culminerend in een withete furie, waarvoor geen muur van versterkers of batterij distortionpedalen nodig is. Na eerdere duo-releases met Ab Baars en Jaap Blonk opnieuw een mooie aanwinst voor Hessels’ eigen huis van vertrouwen, Terp Records.