Cellist en acteur Harald Austbø heeft –zoals de naam al doet vermoeden– wortels in Noorwegen, en maakt daar tekstueel en muzikaal soms gebruik van. Maar evengoed doet hij een human beatbox, of een maatschappijkritische tekst in het Nederlands. Ook als bespeler van de cello is Austbø veelzijdig: zowel klassiek, jazz en experimenteel gaan hem allemaal met schijnbaar gemak af. De aan het conservatorium van Amsterdam afgestudeerde muzikant draait ook zijn hand niet om voor straffe rap of een Afrikaans-achtig ritme. Een wonderkind dat al aardig los is -dat is wat zijn verrassend krachtige en veelzijdige solo debuut laat horen.
Pas op: grappenmakers in de haarverzorging branche. En nog wel een Amsterdams duo dat luistert naar de naam Krulset, met medewerking van Thonn Dhøse (wat is in een naam). Oplichters zijn het in ieder geval niet, met ‘Bijknippen’, ‘Gedekt Model’ en ‘Wassen En Föhnen’ maken ze een meer dan prima en veel te kort album op het onvolprezen Haarlemse label Blowpipe. En dat gaat dan -op de cassette en downloads- van gamelanmuziek, vette elektronische geluiden, Biosphere-achtige spaced-out tribal riddims tot ouderwets knallende acid techno. Niets nieuws aan de horizon, maar wel goed gedaan en klinkend als een klok. En met het haar zal het ook wel goed zitten.
Het onregelmatig vanuit Amsterdam werkende Oorbeek bestaat uit Peter Cleutjens, Serge Onnen, Klaas Kuitenbrouwer, Alice Smits, Mark van Tongeren, Maarten Hepp en Arie Altena – allemaal muzikanten uit verschillende takken van sport. Kunstenaars ook, die er al vroeg bij zijn met hun kerstplaatje –of is het juist laat, want opgenomen in de bloedhete zomer van 2018? Het wurgende, zuigende ‘Stille Nacht’ doet in ieder geval het ergste vrezen voor de komende kerst, terwijl ‘Oh? Denneboom’ lichtelijk ontroert door de smartelijke zang en uitvaarttrompet. De geïmproviseerde freejazz wordt nog enigszins in toom gehouden door de relaxte bas, maar schuurt en wringt verder dat het een lieve lust is.