The Swim

We kennen Terrie Hessels als die brok onversneden energie van The Ex, zijn gitaar het slachtoffer van een tamelijk ruige aanpak, terwijl de gitarist als een aardoliepomp onophoudelijk op en neer buigt, wanneer hij tenminste niet in een woeste dans over de lengte en breedte van het podium beweegt. In de band speelt hij nog binnen de kaders van de nummers, al wil hij ook daar van tijd tot tijd uit de band springen. Maar zodra hij vrij aan het improviseren mag gaan, maait hij alle kaders ondersteboven. Het enige dat min of meer voorspelbaar is, is dat je nooit weet welke kant hij nu weer op zal gaan. Pianiste Kaja Draksler is meer iemand van het subtiele, elegante gebaar. Ongebonden in haar fantasie en bewegingen, maar haar muziek is kleiner en intiemer dan die van Hessels. Je zou dan ook kunnen verwachten dat de gitarist de pianiste zo in een hoekje drukt wanneer ze samen spelen. Op ‘The Swim’, opgenomen tijdens een concert in het Londense Cafe Oto, geeft hij Draksler behoorlijk veel ruimte. Hij speelt absoluut ook met zijn oren. Hij laat zijn gitaar miauwen, krassen en gruizen. Er mag een fijne brom uit opstijgen. Draksler van haar kant plukt aan de snaren, beklopt toetsen die niet veel meer dan een droog tikken produceren, of wat verstikt gerommel in het bas-register. Wanneer ze eens de geest krijgt, slaat ze aan het rennen over het toetsenbord. Het schuift mooi in elkaar. Mogen ze vaker doen.

tekst:
René van Peer
beeld:
KajaDrakslerTerrie_TheSwim
geplaatst:
do 31 mrt 2022

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!