In een Berlijnse studio in Kreuzberg ontstond ‘VAST’, een vijftal intieme landschappelijke op snaarinstrumenten gespeelde neoklassieke stukken van de hand van componist/violist Viktor Orri Árnason en componist, contrabassist en geluidskunstenaar Yair Elazar Glotman. De nummers zijn in één keer opgenomen en betreffen een eerste samenwerking van het duo die al wel eerder bijdroegen aan Jóhann Jóhannsson’s 2017 remix van ‘Solari’ voor Ryuichi Sakamoto. De titel van het openingsnummer ‘Eruption’ deed me even denken aan Hildur Guðnadóttir’s cello-hit ‘Erupting Light’, maar hier gaat het om iets anders dan melodie: het gaat vooral om het volledig tot uiting laten komen van het geluidsspectrum van de gebruikte instrumenten -viool, altviool en contrabas. Veelal zachtschurende geluiden, resonanties en langzaam gestreken hoge en lage tonen zijn in ‘Eruption’ gearrangeerd tot een weidse compositie. Deze ingrediënten horen we terug in ‘Ocean’, waar iets meer frictie te horen is en ik soms moest denken aan een in z’n voegen krakend houten schip op een verraderlijke watervlakte. Nummers als ‘Life’ en ‘Splatters’ bevatten wat meer drukke sequenties met geestdriftig geplukte snaren. De snaargeluiden op ‘Hljóð’, IJslands voor geluid of stilte, meanderen en het nummer eindigt onbestendig maar sluit tegelijkgertijd aan op het lichtjes onheilspellende begin. ‘VAST’ laat de snaren spreken en geeft toegang tot weidse melancholische werelden om je met wijd opengesperde oren in te verliezen.