2019 zit er nu echt op. Onze medewerkers blikken terug op hun cultuurjaar. Vandaag is het de beurt aan Maarten Buser. Hij blikt terug op de muziek die het jaar voor hem kleurde.
Maarten Buser houdt zich voor Gonzo (circus) en verschillende andere tijdschriften hoofdzakelijk bezig met beeldende kunst, maar popmuziek is en blijft een belangrijke andere liefde voor hem.
Eindexamen
“… Aan het begin van dit decennium ging ik studeren: opeens niet meer een halfuurtje fietsen naar school, maar iets minder dan een uurtje treinen naar de universiteit. Mijn wereld werd groter, zeker toen ik mijn ov-chipkaart ook in ging zetten om door heel Nederland te reizen.
De soundtrack werd ook steeds breder. Mijn interesse in hiphop werd steeds groter, tot dat genre lange tijd de hoofdmoot van mijn luistergedrag vormde; elektronische muziek en jazz werden steeds aanlokkelijker. Pop en r&b waren opeens geen vieze woorden meer, terwijl shoegazing een van de weinige rockgenres bleek waar ik nog regelmatig in wilde duiken.
Als je eindexamen-Maarten – postpunk, Blur, Tom Waits, maar voorzichtig ook al een beetje hiphop – had verteld dat hij binnen vijf jaar een grote fan zou worden van Taylor Swift, ’s werelds grootste popster, had hij je vreemd aangekeken. Hij had het niet geloofd dat niet één, maar drie keer zijn eindejaarlijstje aangevoerd zou worden door een r&b-artiest – Frank Ocean in 2012; James Blake in 2013; FKA twigs in 2019 – en zeker niet dat er in dat laatste jaar een Nick Cave uitkwam die hij te saai vond voor zijn top 10. …”
Nostalgisch
“… Wat zou die Maarten van mijn eindejaarslijstje van 2019 vinden? Vergeleken met de voorgaande jaren staat daar vrij weinig hiphop in en opvallend veel rock of muziek die daaraan grenst.
Een van de bands die ik nog op de middelbare school leerde kennen, Elbow, staat er zelfs in met een verrassend sterk album na twee mindere platen. Sleater-Kinney zou me toen ook erg goed hebben gesmaakt, maar zou ik klaar zijn geweest voor de gemuteerde hiphop en r&b Malibu Ken en FKA Twigs? Zou ik eigenwijs zijn en met een boog om Lana Del Rey en Taylor Swift heen gelopen hebben?
Het zijn vragen waar ik eigenlijk geen antwoord op heb. De muziekkeuze voor deze mixtape staat voor mij in elk geval voor zowel vertrouwdheid als voor avontuur; een keuze die ondanks de relatief weinige hiphop representatief is voor de muziek die ik het afgelopen decennium heb ontdekt, maar die ook aansluit bij een aantal vroege muzikale liefdes. Aan het einde van zo’n woelig decennium mag je best even nostalgisch worden – maar daarna weer voorwaarts, uiteraard. …”
Tracklist
Elbow – The Delayed 3 15 (Giants of All Sizes / Polydor)
Julia Jacklin – Head Alone (Crushing / [PIAS])
Taylor Swift – False God (Lover / Virgin EMI)
Helado Negro – Imagining What to Do (This Is How You Smile / RVNG)
Marika Hackman – Send My Love (Any Human Friend / Sub Pop)
FKA twigs – Sad Day (Magdalene / Young Turks)
Malibu Ken – Tuesday (Malibu Ken / Rhymesayers)
Sleater-Kinney – Ruins (The Center Won’t Hold / Mom+Pop)
Jets – Look Out (Zoospa / Innovative Leisure)
Lana Del Rey – Fuck It, I Love You (Norman Fucking Rockwell! / Polydor)