In onze hedendaagse, drukke maatschappij is rust een schaars goed. De haast meditatieve ambient op ‘EEEOOOSSS’, de nieuwe plaat van componist en cellist Sandro Mussida, laat de luisteraar aan die drukte ontsnappen, en vraagt om een aandachtige luisterhouding. De albumtitel verklapt daarbij enigszins de insteek van de plaat: het verwijst naar de Griekse godin van de dageraad, Eos. Zoals zij in de ochtendlucht verschillende tinten blauw en oranje in elkaar liet overlopen, zo vermengt Mussida op vergelijkbare wijze elektrische gitaar (bespeeld met E-bow), basklarinet en cellosamples. Deze instrumenten worden naast hun eigen karakteristieken van elkaar onderscheiden doordat ze door Mussida van verschillende stemsystemen zijn voorzien. Hoewel daardoor ieder instrument zijn eigen rol speelt, gaat het de componist er toch om die verschillen samen te brengen. De instrumenten zetten beurtelings lange, uitgestrekte tonen in, die samen verwerven worden in een dromerige drone. In dit proces is een belangrijke rol weggelegd voor de Italiaanse kerk S. Giusto in Volterra, de plek waar het stuk tijdens een live-performance is opgenomen. Door de akoestiek van het gebouw komen de klanken, zo verschillend per instrument, toch galmend samen. Op ‘EEEOOOSSS’ wordt de luisteraar zodoende uitgenodigd om te letten op de nuanceverschillen tussen instrumenten, maar wordt tegelijkertijd ondergedompeld in een galmend, hypnotiserend geheel. De spanning tussen die twee luisterhoudingen is de opzet voor ieder van de drie tracks op het album. Dat klinkt wat eentonig, maar is het niet: Mussida’s minimale muziekpatronen manen de luisteraar tot rust, om aandacht te vestigen op de subtiele veranderingen die in de muziek plaatsvinden. ‘EEEOOOSSS’ heeft daardoor een kalmerende werking. Mooie muziek, bedoeld voor geduldige luisteraars.