Birds Of Passage, dat is Alicia Merz, die ook nog actief is als Brother Sun, Sister Moon (zelfgetiteld album op Denovali in 2012) en Snoqualmie Falls. Het is echter met Birds Of Passage dat Merz de meeste zieltjes zal winnen.
‘The Death Of Our Invention’ is al haar vierde album op Denovali, na ‘Winter Lady’ uit 2011, haar samenwerking met Leonardo Rosado (‘Dear And Unfamiliar’ uit 2013) en ‘This Kindly Slumber’ (2014). Daarvoor maakte ze nog het net zo mooie ‘Without The World ‘ (Future, 2010). De Nieuw-Zeelandse overtreft nog maar eens zichzelf op dit twaalf nummers tellende album, en dat is straf want haar voorgaande werk was al behoorlijk indrukwekkend. Het slechts driekwart minuut durende ‘If Full Of Care Part 1’ opent de plaat met haar galmende, weergalmende stem die een introductie vormt tot haar romantisch donkere wereld. Ze stelt zich zoals steeds breekbaar op, met poëtische teksten en mooie harmonieën en dito melodieën, al zit er altijd wel ergens een angeltje om het hoekje. De muziek schurkt aan bij drones, wat de sfeer van desolaatheid en de angst voor het onbekende extra in de verf zet. Merz fluistertzingt haar teksten, wat de nummers een onaards gevoel geeft. Zo creëert ze een eigen wereld, een soort ontsnappingsfantasie weg van de harde werkelijkheid, een warm zweven dat echter nooit helemaal veilig blijkt te zijn. Hoe verder de plaat vordert, hoe sprookjesachtiger het allemaal klinkt. Als echte sprookjes, dus met de nodige slechteriken, als in ‘Demons In Our Midst’.
Gezet op wondermooie intrigerende muziek is ‘The Death Of Our Invention’ het zoveelste bewijs van het kunnen van deze dame.