The Endless Sea

De Australiër Skye Klein, alias Terminal Sound System, heeft tussen zijn vele andere projecten, waaronder Tether (dub), A Beautiful Machine (postrock), Siilt (ambient) en Halo (sludgenoise) de tijd genomen voor een opvolger voor ‘Dust Songs’ uit 2014. Het is voor dit project, dat debuteerde in 1999 met ‘Solaris’ (Embryo), al het vierde album voor Denovali.

Dan weten we uiteraard dat het wat dubby zal klinken met wat drones hier en daar, een lichte neoklassieke invloed, wat ambient en heel veel elektronica. Bij Klein hoort daar ook een stem bij, al is die zelden echt prominent aanwezig. Die fluistert door de nummers, die op ‘The Endless Sea’ nogal richting illbient neigen.

De zware basgeluiden op opener ‘For The Silent’ en ‘Verses’. In Living Light’ klinkt zijn stem quasi liturgisch, wat wel goed past bij de ruimtelijke muziek die hij neerzet. Hij is namelijk steevast op zoek naar een verklanking van alternatieve realiteiten, maar dan met geluid zonder beeld. Het soms ontregelende en bevreemdende van zijn soundscapes past wonderwel bij dit achterliggende idee.

Op ‘The Hum’ kan zowaar gedanst worden, weliswaar kronkelig en uit de maat, maar toch. Het titelnummer sluit de plaat af, en meteen ook de trilogie, die begon met ‘A Sun Spinning Backwards’ en werd gevolgd door ‘Dust Songs’.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
TerminalSoundSyste_TheEndlessSea
geplaatst:
di 28 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!