Een tong speelt met de ronde gaten van een vreemdsoortig masker. Dit bevroren beeld uit ‘The Potted Psalm’ is meteen verantwoordelijk voor de sterkste platenhoes die we in 2017 mochten aanschouwen. De surrealistische film van James Broughton en Sidney Peterson uit 1946 is geluidloos, maar speciaal voor ‘De Nacht Van de Experimentele Film’ editie 2016, bestelde de Gentse art cinema OFFoff een soundtrack bij Opéra Mort, een Frans duo dat we ook kennen als twee derden van Reines D’Angleterre.
De pruttelende en bliepende analoge elektronica doet aan dolgedraaide zendapparatuur of ziekenhuismonitoren denken. Dat er onvermijdelijk iets fout zal lopen, wordt aangekondigd door onheilspellende drones. We ondergaan het, als een comapatiënt die tussen Leven en Dood zweeft. Of tussen Liefde en Dood, om het filmthema trouw te blijven. Wanneer het zaakje ontploft, lijkt het alsof meerdere platen van The BBC Radiophonic Workshop tegelijkertijd afgespeeld worden. Maar er is hoop, want naar het einde toe verovert het repetitief melodieuze weer een plaats op het voorplan, en de hele tijd is het hart blijven kloppen. De keerzijde van deze gelimiteerde lp (driehonderd exemplaren met downloadcode) bevat een nieuwe soundtrack voor ‘Dream Work’ van Peter Tscherkassky uit 2002.
Het buitenzintuiglijke spel tussen licht en duisternis krijgt muzikaal vorm via aangenaam pulserende loops van drones, tal van dissonanten en organische geluidjes die evengoed van een vervormde mensenstem als van een insect afkomstig kunnen zijn. Afsluiter ‘The Potted Work’ komt uit dezelfde sessies, en kneedt het beste van beide onderbewuste werelden tot een bezwerend hoogtepunt.