Qonrad

Iets banaals als in 2011 sterven heeft Conrad Schnitzler, niet tegengehouden om sindsdien elke paar maand nog een album uit te brengen. Ons hoor je niet klagen want wij behoren tot de hevige fans van deze Grootmeester. En we zijn niet de enigen, ook Frans de Waard is der Conrad nog niet vergeten. Nu hij een nieuw iPad speeltje heeft, is het moment gekomen voor een collegiale groet met keyboardloze synthesizers. Het moet gezegd dat deze streng gelimiteerde (25 stuks) handgeschilderde cassette de Geest van Schnitzler prima weet te vangen, en net als bij sommige albums van de Zwarte Man, kiest de Waard voor tweeëntwintig korte tracks. Zowel de ritmische uitstapjes als de abstracte experimenten geven present. ‘Qonrad’ is gevarieerd, bij momenten speels, en hier en daar menen we ook een vleugje Asmus Tietchens te horen. Dit alles maakt van ‘Qonrad’ één van de betere Modelbau releases. Op ‘Confluence’, dat enkel digitaal (en de prijs bepaal je zelf) te verkrijgen is, is Schnitzler (die zelf graag speelde met albumtitels die CON- als beginletters hadden) nog nadrukkelijker aanwezig: deze elf tracks werden namelijk opgenomen op zijn sterfdag. Dus wie na ‘Qonrad’ zin heeft in méér mag deze digitale tweelingbroer niet negeren. De legende wil dat Frans de Waard zoveel lol heeft met zijn nieuwe iPad synths, dat ze hem tot historische inzichten brengen. Eindelijk beschikt hij over voldoende technische mogelijkheden om zijn ambientproject Quest de sound te geven die hij al halfweg de jaren 1990 in gedachten had. Maar als knipoog naar het verleden worden ook klanken gebruikt die nog met een goeie ouwe walkman opgenomen zijn. Een ruisende zee mag de cd ‘Quay’ openen, en na een tijdje mag elektronica invallen in de beste jaren 1970 traditie, al valt duidelijk te horen dat het geen vintage Moog is, die staat te brommen en te zweven. Hier worden moderne technologieën gebruikt, de experimenteerdrift is altijd latent aanwezig en Quest is ook minimaler van aanpak. Wat niet mag verbazen, want van een neiging tot bombast hebben we de Waard nog nooit kunnen beschuldigen. Kosmisch met experimenteel geruis dus, en daarom eerder voer voor liefhebbers van Biosphere dan van Tangerine Dream, al zal het sterke slot ‘Lighthouse’ ook liefdevol omarmd worden door fans van NeuMusik gerne Nothing But Noise.

tekst:
Gonzo (circus)
beeld:
Modelbau_Quonrad
geplaatst:
vr 19 jul 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!