Het is een benauwend idee dat alles wat ooit van je op het internet verschenen is, ten eeuwige dage daar te vinden zal blijven. Elk klein foutje kan je eindeloos blijven achtervolgen. En overal staan camera’s en microfoons opgesteld, die je bewegingen vastleggen en aan dat ontastbare web haken. Dat is het uitgangspunt van ‘The Secret Diary Of Nora Plain’, een liederencyclus van Morris Kliphuis, hoornist van jazztrio Kapok en tekstschrijver Lucky Fonz III.
Uitgevoerd door zangeres Nora Fischer, het Ragazze Kwartet en Kapok-slagwerker Remco Menting was het een van de hoogtepunten in het afgelopen November Music festival. Fischer mag dan klassiek geschoold zijn, ze is uitstekend thuis in repertoire dat lastiger thuis te brengen is. Kliphuis schrijft geen pop, al roept de combinatie van songs en strijkkwartet herinneringen op aan Elvis Costello.
Kliphuis is echter aanzienlijk eigenzinniger dan de Engelse liedjeszanger, en Fischer heeft een veel grotere emotionele reikwijdte in haar stem. Ze beweegt zich tussen uitersten van kwetsbaarheid in ‘As A Child’ en maniakale uitschieters in ‘Rat In My Room’. De teksten van Lucky Fonz III zijn effectief en spits. In weinig woorden geeft hij precies weer wat er in de geest van Nora Plain omgaat. Kliphuis voorziet woorden en stem van een begeleiding waarmee hij haar gemoedstoestanden oproept, maar ook de dreiging die haar omgeeft.
Onschuld en paranoia gaan hand in hand in liederen die grote indruk maakten tijdens de première in ’s-Hertogenbosch. Ze blijven volkomen intact op cd. Dit voorjaar is de cyclus nog een paar keer te horen, in Nijmegen en Rotterdam. Kun je daar niet heen, dan moet de cd volstaan. Die doet dat met glans.