Ens

Achter Beast gaat Koen Holtkamp schuil, helft van het Amerikaanse synth/ambient-duo Mountains. Holtkamp maakte eerder twee Beast ep’s met muziek die onderdeel uitmaakte van 3D-laser-installaties, maar voor zijn debuutalbum putte hij inspiratie uit een heel andere bron: de geboorte van zijn eerste kind. ‘Ens’ is een plaat die uitbundig en ingetogen tegelijk is. Uitbundig zijn de euforische arpeggio’s en sprankelende melodieën die uit Holtkamp’s modulaire synths opborrelen; ingetogen de oprechtheid waarmee hij uitdrukking probeert te geven aan zijn gevoel. Muzikaal is het een minder coherent geheel dan bijvoorbeeld Mountains’ ‘Centralia’ (zie GC#114); ieder nummer heet zijn eigen mood en bijpassend aankleding. Opener ‘Paprika Shorts’ is een kleurig weefsel van overlappende thema’s, die zich op onnavolgbaar wijze ontwikkelen. Het is hetzelfde geluid dat die eerdere ep’s zo goed maakte. Op het nummer er na wordt een piano geïntroduceerd, op een manier die een beetje aan Steve Reich doet denken: een waterval aan herhalende noten als achtergrond voor een set statige akkoorden. Na die twee hypnotische tracks volgt er een reeks meer ingetogen nummers, met een marimba en een veel kalmere piano als belangrijkste instrumenten. Pas helemaal aan het einde, in het kalme ‘For Otto’, pakt Holtkamp de draad weer op van de vlechtende patronen van het eerste nummer. Het zijn met name die twee nummers waarin Holtkamp uitblinkt, wat ‘Ens’ als geheel een beetje doet teleurstellen.

tekst:
Maarten Schermer
beeld:
Beastttt_Ens
geplaatst:
zo 24 nov 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!