De Noren van Sâver (Oslo) debuteren met een fraaie plaat waarop doom, sludge en duistere atmosferische muziek hand in hand gaan. Een plaat die absoluut niet als een debuut klinkt trouwens. Kan ook moeilijk anders. Ole Christian Helstad en Markus Støle zaten eerder in Tombstones en Ole Ulvik Rokseth in het duo Hymn, samen met voornoemde Støle. Bassist Helstad neemt de schreeuw voor zijn rekening, terwijl de andere leden gitaar en drums (Støle) spelen net als in hun band Hymn. Het meditatieve die in de loodzware sound van Hymn al zat, wordt overgeheveld naar dit Sâver, waar Helstad door het aanwenden van zeer lage bastonen en zijn sludgegeschreeuw een extra laagje toevoegt. Zes stukken staan er op ‘They Came With Sunlight’, stukken die, gelukkig maar, voornamelijk instrumentaal van aard zijn. We hebben het een beetje gehad met dat stereotiepe geschreeuw dat al sinds Isis overal blijft opduiken. Als we die korte interrupties wegdenken bevat de plaat heel boeiende en gevarieerde doomsludge waarin veel ruimte voor opbouw en rust in zit vervat. Fans van bands als The Old Wind en Cult Of Luna krijgen met Sâver zowaar een troetelkindje cadeau. Het sextet Labirinto uit São Paulo, Brazilië zit grotendeels in hetzelfde vaarwater. De opvolger van het behoorlijk sterke ‘Gehenna’ (2016) is niet echt een grote vooruitgang of koerswijziging. De band grossiert nog steeds in postrock en -metal en houdt het grotendeels instrumentaal. Als dat niet zo is, zoals in opener ‘Agnus Dei’, kunnen we de schreeuwer van dienst net iets beter uitstaan. Het blijft echter een uitzondering op een album dat vooral voor epische stukken kiest. Jammer genoeg laat Magnus Lindberg (Cult Of Luna) een nummer als ‘Demiurge’ te snel uitfaden naar onze smaak. We zijn pas helemaal mee in de trip en dan is het over. De meeste nummers bevatten ook net iets te veel progmetal-invloeden om ons helemaal bij de les te houden. Gelukkig houdt de band het na zeven nummers voor gezien. Net op tijd, voor de verveling toe slaat.