Natuurlijk is het fenomeen al langer aan de gang, maar 2015 spant de kroon wat het opentrappen van archiefdeuren betreft. Zelfs groepen die het destijds niet eens tot een debuutplaat gebracht hebben, releasen tegenwoordig hun verzameld werk op gelimiteerd (500 exemplaren) groen vinyl. Het losse lidmaatschap van Kosmose is er echter een met een stamboom. Alle knoppen werden ingedrukt door oprichter Alain Neffe (Insane Music, BeNe GeSSeRiT en vele vele anderen), deze plaat verschijnt op het label van drummer Guy Hinant, en tussen de gitaristen noteren we Daniël Malempré (M.A.L.). Een Belgische super-ondergrondgroep dus, al had niemand in 1974-1978 dat soort ambities. Gewoon wat langharige vrienden die op hun zolderkamer muziek maakten in de stijl van krautrockgroepen als Can of Faust, met één oor gericht op de kosmische synthesizerschool. Verwacht hier geen grote concepten, maar gewoon eerlijke repetitieregistraties met ronkende titels als ‘Second Untitled Track’. Kosmose geeft zichzelf de toelating om soms totaal loos te gaan, en slaat zo een brug naar free-jazz of de wildste live-uitbarstingen van Sun Ra. Er verandert niets aan ons fundamenteel standpunt dat sommige zaken beter voorgoed onuitgebracht blijven, maar voor een eeuwige muziekstudent, is deze dubbele lp (of cd) een archeologisch schot in de roos. Kwalitatief bestaansrecht is hier immers het sleutelwoord. De vierbenige muzikale kern van Kosmose vormt later Pseudo Code. In 1980 is de kosmische krautrock al ingeruild voor elektronische experimenten met industriële invloeden. Speelsheid en improvisatie werden wel behouden. Er zijn ook raakpunten met minimalistische wave (‘Democracy Leads To Excess, Fascism Too’); en alles wordt bij elkaar gehouden door ritmeboxen en de zeer karakteristieke en penetrante stem van Xavier Stenmans. In feite moeten we Pseudo Code situeren in de periode 1980-1984, en valt alles wat na de aanbevolen lp ‘Europa’ (1982) gebeurde, te catalogeren onder het leegmaken der archiefkasten. Bijvoorbeeld de tweedelige cassette ‘Remains To Be Heard’, die dertig jaar later, aangevuld met bonustracks, een tweede leven krijgt als gelimiteerde dubbel-cd. Wie snel beweegt, kan rechtstreeks bij het label één van de 50 exemplaren scoren met een extra 7inch en een postkaart. Liveopnames vormen hier het hoofdbestanddeel, aangevuld met alternatieve versies (onder andere ‘Disfunctional Guy’ uit hun debuut 7inch ‘Far Away From My Own Land’). Intussen is de archieflijst al langer geworden dan de oorspronkelijke releaselijst, maar we blijven benieuwd naar wat er nog in de schuiven zit van dit eigenzinnige trio.