The Day 1982 Contaminated 1971

We houden van het verhaal: al sinds de jaren 1980 wordt het Midwesten van de Verenigde Staten doorkruist door anonieme onderzoekers, die hun aandacht richten op leegstand en verval. Ze betreden spooksteden, verwerende opslagplaatsen, verlaten bioscopen et cetera. Daar verzamelen ze hun schatten: stoffige cassettes, spoelen van bandopnemers, pellicule, videobanden, enzovoort. De inhoud fungeert als bronmateriaal om nieuwe composities mee te maken. We registreren het geruis van verkruimelende tape, maar ook spookstemmen, gestolen muzak, drones, en klankmanipulaties van field recordings. Misschien neemt onze verbeelding een loopje met onze oren, maar we menen ook het geschraap van een truweel te horen, en andere concrete graafgeluiden. De archeologische vondsten, krijgen ook een nieuwe bestemming in het artwork: op de eerste 200 exemplaren van deze lp is bijvoorbeeld een stukje pellicule gekleefd. Maar hun bekendste werk, de ‘Patina Pooling’ samenwerking met :Zoviet*France:, maakt een gewichtigere indruk: twee vinylplaten verpakt in een dubbel-geplooide verroeste staalplaat. Klankmatig hebben de sporadische uitgaven van Fossil Aerosol Mining Project enkele raakpunten met de cassettemanipulaties van bijvoorbeeld Chris Watson of William Basinski, en uiteraard is het geen toeval dat ze collaboreren met Franse Sovjets. Een zweem van geheimzinnigheid en het valse wetenschappelijke aura, roept ook herinneringen op aan The Hafler Trio (wie herinnert zich Dr Edward Moolenbeek nog?). Conceptueel goed gevonden, of Niets Dan De Waarheid, in elk geval is dit album zeker jouw aandacht waard.

tekst:
Peter Vercauteren
beeld:
FossilAerosolMinin_TheDay1982Contamin
geplaatst:
wo 19 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!