Veruit overtuigendste muzikale act op de voorbije editie van het Belgische luik van het internationale feministische muziek- en kunstfestival LadyFest in Brussel was Baby Fire, een energiek duo waarvan Dominique Van Capellen-Waldock (alias Diabolita) de dynamische kracht is. Zij schrijft de nummers, zingt en speelt gitaar en theremin. Op ‘The Red Rob’ wordt ze bijgestaan door Cha (drums en keyboards), maar zij werd ondertussen vervangen door Alain ‘Alinovsky’ Lefebvre die zijn sporen verdiende bij onder andere Digital Dance, Tuxedomoon en The Durutti Column. Diabolita werkte op haar beurt samen met Eugene Robinson (Oxbow), Doug Scharin (Codeine, June Of 44) en Joe Goldring Enablers). Het ontbreekt haar dus niet aan maturiteit en talent; en dat merk je ook op het twee album als/met Baby Fire. ‘The Red Robe’ werd opgenomen in Exitstencil Studios en dan weet de oplettendste leerling van de klas dat dit de studio is in Dial House, het voormalige hoofdkwartier van de legendarische anarcho-punkband Crass. Niet verwonderlijk dus dat twee oudgedienden – Eve Libertine en Penny Rimbaud – te porren waren voor een gastbijdrage. Hoewel Baby Fire, zoals eerder gesteld, een duo is, laat het tweetal een erg potent en gedreven geluid horen. Voormalige Buzzcocks-bassist Tony Barber tekende voor een heldere, rauwe en eerlijke productie zonder onnodige franjes. Diabolita’s passionele manier van zingen zorgt samen met haar timbre onvermijdelijk voor vergelijkingen met Siouxsie Sioux, PJ Harvey en Chelsea Wolfe. Maar die associaties doorstaat ze zonder kleerscheuren. ‘The Red Robe’ meandert van ingetogen naar eruptief, maar altijd met een onderhuidse punkattitude. Muzikaal biedt het oude werk van PJ Harvey zonder meer de beste houvast. Qua sound doet haar gitaar bij momenten dan weer denken aan The God Machine, zoals in de titelsong, ‘A Secret Ceremony’ of ‘The Lit Light’. ‘The Red Rob’ is dan ook een regelrechte verrassing.