Tentacles

Kunstenaarsduo Christiane Prehn en Wolfgang Meyer – samen Kg Augenstern – maakte met zijn schip Anuschka in 2014 een vaartocht van Berlijn naar het zuiden van Frankrijk. Tijdens de vijf maanden durende reis onderzochten Prehn en Meyer de talloze bruggen waar ze onderdoor voeren. ‘Tentakels’ die het duo op het schip monteerde krasten langs de bruggen, met – volgens Kg Augenstern – elk een eigen geluidsprofiel door hun vorm, gebruik en constructiewijze. De reis is nu te volgen, ingedikt tot zo’n 50 minuten, op de mooie uitgave ‘Tentacles’, bestaande uit een boek en een cd. We horen alledaagse geluiden: een claxon, verschillende vogels, hondengeblaf, water, een saxofoonspeler onder een tunnel, stemmen via de marifoon, dat soort dingen. Vooral horen we onbestemd geruis en uiteraard het metalig geschraap van de antennes. Hoewel we wel degelijk herleidbare en alledaagse geluiden horen, is ‘Tentacles’ dus beslist geen toeristieke ‘audio-reis’. Dat Nijmegen hier niet veel anders klinkt dan Lyon of dat Berlijn en de Camarque niet herkenbaar zijn aan hun geluiden – okee, bij de laatste horen we wel flamingo’s – is op zich een aardige constatering, maar het verschil in schraapklanken is ook vrij beperkt. De consequente doorvoering van het concept dwingt respect af, anderzijds is het resultaat te weinig gevarieerd om blijvend te boeien. ‘In The Shadow Of The Silent Mountain’ van Angus Carlysle is eveneens een audioverslag van reizen: per nummer een trip en duidelijk zonder een strikt concept als bij ‘Kg Augenstern’. Alle opnamen zijn gemaakt in het Zuid-Italiaanse Picentini-gebergte; het resultaat is zeer gevarieerd. ‘Bells of Church/Bells of Country’ laat, exact zoals de titel aankondigt, eerst verschillend kerkklokkengelui horen en vervolgens een enorm orkest aan bellen van een kudde, een geluid even gevarieerd en chaotisch als dicht en een eenheid. Het is ongetwijfeld gemonteerd, maar stukken als deze lijken onbewerkte field recordings met een haast pastorale sfeer. Daarnaast is er een abstracter stuk als ‘Il vertice’, met statisch getik, kraak en een vlagend geluid als van de wind langs een microfoon. ‘Fifty Breaths in the Valley’ is een collage van de uiteenlopendste geluiden – stemmen van verschillende mensen op verschillende locaties, honden, vogels, maar ook brommers en motoren – geluiden die telkens na een kort moment echoënd vervagen. Het geeft soms mooie of verrassende effecten. Als geheel is het een interessante en bij wijlen mooie uitgave, gratis te downloaden bij Gruenrekorder. Een meerwaarde biedt zeker de bijbehorende fysieke uitgave van twee boekjes met Carlyle’s poëtische teksten en foto’s van Chiara Caterina, gestoken in een handbeschilderde vinyl map.

tekst:
Robert Muis
beeld:
Kg_Augenstern_Tentacles
geplaatst:
do 25 okt 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!