Beck In Black

‘Beck In Black’ is een ietwat vreemde release. Left Lane Cruiser bestond tot 2014 uit drummer Brenn “Sausage Paw” Beck en Frederick “Joe” Evans IV op zang en gitaar. Beck is inmiddels opgevolgd door Pete Dio, maar die heeft niets te zien met dit album. ‘Beck In Black’ is eerder Beck Is Back, want de voormalige drummer mocht een compilatie samenstellen uit de vijf albums die hij samen met Evans IV inblikte voor Alive NaturalSound. Daar werden voor de fans die een en ander al in huis hebben nog zes niet eerder uitgebrachte nummers aan toegevoegd, nummers uit de periode waarin Beck nog deel uitmaakte van Left Lane Cruiser. Die zes nummers zullen wel volstaan voor de rabiate fans, want ze klinken namelijk net zo gedreven als de nummers die de albums wel haalden. Voorop (ook op de plaat) staat een uitermate geslaagde cover van ‘The Pusher’, geschreven door Hoyt Axton. Stampende bluesrock is dit, exact wat we van Left Lane Cruiser verwachten. En stompen doet de palat over de hele lijn, of het nu samen met Jim Diamond, James Leg of gewoon met zijn tweetjes is. Debuut ‘Bring Yo’ Ass To The Table’ is met drie nummers het best vertegenwoordigd. Nummers uit latere platen hoeven echter geenszins onder te doen, wat bij veel artiesten geen sinecure is. Integendeel. Dit duo werd met de jaren alsmaar beter, tot Beck ermee ophield en Evans IV door toevoeging van een nieuwe drummer als het ware een nieuwe adem vond en nog feller tekeer ging. ‘Dirty Spliff Blues’ uit 2015 bewijst dat maar al te goed. Sulfur City is een band uit de vroegere mijnstreek in de provincie Ontario, een gehucht waar bandleidster, zangeres en wasbordspeelster Lori Paradis ooit bouwvakker, truckchauffeur en andere voornamelijk mannelijke werkzaamheden uitvoerde. Het leverde haar meer dan voldoende verhaalstof op voor een muzikale carrière. Samen met bandleden Jesse Lagace (gitaar), Steve Smith (bas), Sam King (drums), en Keith Breit (keyboard) brengt ze een onvervalste vorm van blues die neigt naar het werk van zowel Grace Slick als Janis Joplin. Muzikaal vinden we ‘Talking Loud’ niet zo bijzonder, al klinkt het allemaal doorwrocht en eerlijk. Het kwartet muzikanten dient voornamelijk ter ondersteuning van de stem van Paradis zelf, die meteen de eerste frontvrouw van een band is die tekent bij Alive Naturalsound, dat tot nu toe alleen door mannen geleide, aan blues verwante bands in de catalogus had zitten. Haar imposante timbre tilt haar band zo net boven de middelmaat uit.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
LeftLaneCruiser_BeckInBlack
geplaatst:
za 29 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!